cz. 1 | AssaultCube (Wieloplatformowe gry komputerowe)
15.02.2011 | aktual.: 15.02.2011 15:52
Witam.
W nowej serii przedstawię Wam różne świetne gry komputerowe w które można zagrać prawie że niezależnie od platformy systemowej.
Jak zapewne można się domyślić - gry opisane tutaj będą używać OpenGL(obsługuje prawie każde urządzenie) ponieważ jest bardziej przenośny niż DirectX (tylko Windows, Xbox).
W pierwszej części dowiecie się nieco o tytule AssaultCube który nie bez powodu zostanie opisany w pierwszej kolejności ;‑)
Wstęp
AssaultCube to gra z gatunku FPS która z założenia będzie działać na najstarszym sprzęcie, najwolniejszym łączu i na większości desktopowych systemów operacyjnych.
Menu gry jest stworzone interesująco, kiedy włączamy grę pojawiamy się sami na pustej mapie do gry można powiedzieć, że do testowania ustawień graficznych. Przy pomocy klawisza [ESCAPE] mamy do wyboru nieco opcji jak ustawienie trybu dla jednego gracza (pojedynek z przeciwnikami komputerowymi), dla wielu graczy w sieci lokalnej lub internetowej oraz ustawienia ogólne, grafiki, dźwięku i sterowania.
O tym, że gra nie potrzebuje za wiele od łącza internetowego przekonałem się sam stawiając serwer gry na łączu 512 kbit/s wysyłania i 2 mbit/s odbierania - gracze z polski nie mają większych opóźnień, z resztą zapraszam do przetestowania mojego serwera pod adresem webnull.kablownia.org.
Dostępne tryby gry
Deathmatch - "DM"
Wszyscy na wszystkich, każda broń dostępna, gracz odradza się bez oczekiwania na koniec rundy
Team Deathmatch - "TDM"
Jedna drużyna przeciwko drugiej, każda broń dostępna, gracz odradza się bez oczekiwania na koniec rundy
Capture The Flag - "CTF"
Jedna drużyna przeciwko drugiej, każda broń dostępna, gracz odradza się bez oczekiwania na koniec rundy, aby zdobyć punkt drużyna musi przenieść flagę wroga do Swojej bazy
One Shot One Kill - "OSOK"
Każdy przeciwko każdemu, gracze startują tylko z karabinem snajperskim, każdy może mieć tylko jeden punkt życia, gracz odradza się po zakończeniu rundy
Team One Shot One Kill - "TOSOK"
Drużyna przeciwko drużynie, gracze startują tylko z karabinem snajperskim, każdy może mieć tylko jeden punkt życia, gracz odradza się po zakończeniu rundy
Last Swiss Standing - "?"
Gracze posiadają do dyspozycji tylko noże i granaty
Survivor - "?"
Dostępne wszystkie bronie, rundę wygrywa gracz który przetrwa "masakrę"
Team Survivor - "?"
Drużyna na drużynę, rundę wygrywa ta drużyna, która przetrwa
Pistol Frenzy - "?"
Wszyscy na wszystkich, dostępne są jedynie pistolety
Keep The Flag - "KTF"
Wszyscy na wszystkich, dostępna każda broń, jeden punkt zdobywa gracz za utrzymanie flagi przy sobie przez 15 sekund
Team Keep The Flag - "TKTF"
Drużyna na drużynę, dostępna każda broń, jeden punkt zdobywa gracz za utrzymanie flagi przy sobie przez 15 sekund, wygrywa drużyna mająca największą sumę flag wszystkich graczy
Hunt The Flag - "HTF"
Dokładnie nie wiem, ale wydaje Mi się, że obydwie flagi muszą być zabrane z bazy przez ich drużynę i ten kto zabije gracza z flagą przeciwną i ją podniesie ten zdobywa punkt
Broń dostępna w grze
A-ARD/10
Karabin automatyczny, mocne obrażenia, duży odrzut
MTP-57
Karabin szturmowy, średnie obrażenia, średni odrzut
Precision Tech AD-81
Karabin snajperski, maksymalne obrażenia, długi czas przeładowywania
V-19
Strzelba bojowa, wysokie obrażenia, średni czas przeładowywania
TMP M&A
Karabin, wysokie obrażenia, średni czas przeładowywania, niski odrzut
Popularność
Odkąd serwerów nie trzeba rejestrować ręcznie przez IRC tak w wyszukiwarce serwerów można znaleźć powyżej 50 serwerów na których zawsze są jacyś gracze.
Zdarzają się puste serwery zarówno jak i całkowicie pełne ;‑)
Dostępność i instalacja
Aby uruchomić AssaultCube wymagane są podzespoły: - Procesor x86 z taktowaniem 500 mhz lub wyższym - Karta graficzna z pamięcią 64 MB - Łącze lub modem maks. 56kb/s - Jeden z poniższych systemów operacyjnych:
Linux: Użytkownicy przeróżnych systemów opartych o Linuksa zapewne posiadają pakiet z grą AssaultCube w repozytorium dzięki temu można grę pobrać jednym kliknięciem bądź poleceniem z konsoli.
Dostępne jest także archiwum z binarnymi plikami tak samo jak dla użytkowników Windows i MacOS X: - Pobierz archiwum
FreeBSD: Support FreeBSD z tego co wiem chyba nie jest oficjalny (na stronie oficjalnej żadnej paczki znaleźć nie można) ale znalazłem port pod tym adresem: http://www.freshports.org/games/assaultcube/
MacOS X: Dostępna jest paczka instalacyjna z oficjalnej strony: - Pobierz paczkę
Użytkownicy MacOS X w celu zaaktualizowania gry muszą pobrać grę w najnowszej wersji i zainstalować ją ponownie.
Windows: Dostępny jest jedynie instalator: - Pobierz instalator
Użytkownicy Windows w celu zaaktualizowania gry muszą pobrać grę w najnowszej wersji i zainstalować ją ponownie.
PCBSD: Dostępne są gotowe paczki PBI w repozytorium, wydaje Mi się, że nie są oficjalne (nie są z cubers.net)
Link do paczek z repozytorium do pobrania ręcznego/offline: - 32 bit - 64 bit