Zmiana w Google także w Polsce. Wyszukiwarka bez newsów
Google testuje działanie wyszukiwarki bez wyników, prowadzących do serwisów informacyjnych europejskich wydawców. Eksperyment dotknie też wybranych użytkowników z Polski.
15.11.2024 07:22
Google rozpoczyna eksperyment, w którym zmienią się wyświetlane w wyszukiwarce wyniki. W eksperymencie, który obejmie użytkowników usług Google'a w Belgii, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Polsce i we Włoszech, w wynikach wyszukiwania nie będą wyświetlać się odnośniki do serwisów informacyjnych europejskich wydawców.
Testy nie obejmą wszystkich użytkowników Google'a w wyżej wymienionych krajach, a jedynie 1 proc. z nich. Google nie informuje też, jak długo potrwają testy. Wiemy tylko, że są ona ograniczone czasowo i że testy nie dotkną treści z witryn zarejestrowanych poza Unią Europejską.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zmiana w Google odpowiedzią na oczekiwania UE
Jak twierdzi Google, eksperyment, który część z nas będzie mogła odczuć na własnej skórze, jest odpowiedzią na prośby wydawców i organów regulacyjnych, dotyczących dodatkowych danych na temat oddziaływania Google na treści informacyjne.
Przeprowadzone testy mają ułatwić wydawcom w Unii Europejskiej na określenie wpływu produktów Google, takich jak wyszukiwarka, Google News czy Google Discover na generowanie ruchu do wydawców.
Po zakończeniu testu wyniki będą wyświetlać się użytkownikom tak, jak do tej pory. Google dołączyło do komunikatu na temat eksperymentu kilka grafik, przedstawiających liczby, dotyczące wyników wyszukiwania. Możemy przeczytać, że z wyszukiwarki Google i Google News co miesiąc na całym świecie realizowane są 24 mld wizyt w serwisach na całym świecie. Google, powołując się na PWC, zaznacza, że pojedyncze "kliknięcie" w Europie jest warte między 0,07 a 0,09 euro.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl