Idą święta, idą oszustwa. Uważaj na swoje paczki
Zespół CERT Polska ostrzega przed "oszustwem paczkowym". Zbliża się koniec roku, czyli czas, kiedy oszustwa "na paczkę" nasilają się. Tym razem jesteśmy ostrzegani przed podszywaniem się pod firmę DHL.
12.11.2024 10:40
Oszustwo "na paczkę" jest jednym z popularniejszych, z jakimi możemy spotkać się w końcówce roku. Przed świętami często dokonujemy zakupów internetowych, w związku z czym regularnie odbieramy paczki. Daje to przestrzeń do działania cyberprzestępców. Wysyłają oni wówczas masowo fałszywe wiadomości, w których informują o rzekomych problemach z przesyłkami.
"Oszustwa paczkowe" mają wiele wariantów. CERT Polska ostrzega przed akcją, w ramach której cyberprzestępcy podszywają się pod jedną z większych firm kurierskich, czyli DHL. W najnowszym wariancie oszustwa czytamy o konieczności uiszczenia opłaty, do realizacji której niezbędne ma być wykorzystanie karty płatniczej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Oszustwo "na paczkę". Plaga przed świętami
Jak widzimy na opublikowanych przez CERT Polska zrzutach ekranu, cyberprzestępcy postarali się z przygotowaniem fałszywej strony internetowej, na którą jesteśmy przekierowywani z wiadomości SMS. Jej adres, czyli "kurierdhl[.]pl" może wyglądać autentycznie dla odbiorców.
Dalej mamy do czynienia z prostymi okienkami, które służą do wyłudzenia danych. Oszuści zachęcają do podania numeru karty, daty ważności kodu bezpieczeństwa w celu uiszczenia opłaty za wysyłkę w wysokości 9,99 zł. Na następnym ekranie jesteśmy proszeni o kod SMS do zatwierdzenia płatności. Jeśli podamy oszustom te dane, możemy spodziewać się, że z naszego konta zniknie znacznie więcej środków niż 9,99 zł.
Jak chronić się przed oszustwem "na paczkę"?
Przed oszustwem "na paczkę" możemy bronić się na kilka sposobów. Jednym z nich jest korzystanie z aplikacji kurierskich w celu nadzoru nad naszymi paczkami. Kolejna opcja to po prostu unikanie otwierania linków przesyłanych w wiadomościach SMS. Jeśli chcemy sprawdzić, gdzie jest nasza paczka, wpiszmy jej numer na stronie dostawcy ręcznie. Kiedy dostaniemy wezwanie do uiszczenia dodatkowej opłaty, skontaktujmy się z infolinią dostawcy, skąd będziemy mogli dowiedzieć się, jaki jest status naszej paczki.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl