Pół miliona złotych kary dla Vectry za automatyczne przedłużanie umów
15.01.2015 16:25, aktual.: 19.01.2015 12:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę Vectra S.A., będącą jednym z największych polskich operatorów sieci kablowych oraz dostawcą Internetu i telefonii stacjonarnej, karę w wysokości niemal pół miliona złotych za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Decyzja nie jest ostateczna, a spółka zdecydowanie się z nią nie zgadza.
Decyzja UOKiK wynika z praktyki stosowanej przez Vectrę do wiosny 2014 roku. Firma automatycznie przedłużała na czas określony kończące się umowy. Według UOKiK tego typu praktyki uniemożliwiły klientom firmy podjęcie samodzielnej decyzji o ewentualnym dalszym korzystaniu z jej oferty. W świetle polskiego prawa legalne jest automatyczne przedłużanie wygasających umów na czas nieokreślony, gdyż klient ma w takiej sytuacji możliwość jej rozwiązania w dowolnym momencie.
Zaleconą przez UOKiK procedurą jest przedstawianie klientom odpowiedniej oferty, z której ten będzie mógł skorzystać lub z niej zrezygnować. Ponadto uwagę pracowników instytucji zwróciły również warunki umowy, które wbrew prawu nie zawierały informacji o wprowadzeniu do nich ewentualnych zmian.
Vectra posiada aktualnie ponad 900 tysięcy abonentów w niemal 200 miastach Polski, oferując telewizję kablową, szerokopasmowy Internet oraz telefonię stacjonarną. Zarzuty wobec firmy o praktyki godzące w interesy konsumentów nie są pierwszymi w historii spółki. W 2013 roku na Vectrę została nałożona kara w wysokości 200 tysięcy złotych za brak odpowiedniej ochrony danych swoich klientów.
Nałożenie kary w wysokości 493 tys. złotych firma uważa za krzywdzące i zapowiada odwołanie się do sądu. Decyzję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów można przeczytać na stronie internetowej instytucji.