Apple, LG i Samsung opracowali standard cyfrowego kluczyka do samochodu
Smartfon w nowoczesnych samochodach zyskuje coraz więcej możliwości. Nie tylko jest źródłem muzyki, ale także jego oprogramowanie może być nakładką na system infotainment (Android Auto lub Apple CarPlay) lub nawet dzięki aplikacji może zastąpić część funkcji kluczyka, zyskując zdalny dostęp do auta (BMW ConnectedDrive czy Audi connect). Producenci chcą iść jeszcze dalej, całkowicie zastępując klasyczny kluczyk.
22.06.2018 15:26
Cyfrowy kluczyk jest już dostępny w wybranych samochodach. Mogą z niego korzystać właściciele Tesli Model 3, BMW serii 8 czy nowego Audi A6. Smartfon służy wówczas do otworzenia zamka (np. Audi wykorzystuje moduł NFC), a także do uruchomienia silnika. W BMW serii 8 wystarczy smartfon położyć na płycie do bezprzewodowego ładowania, aby móc uruchomić wszystkie funkcje. Zwykły kluczyk może zostać w domu. Co więcej, cyfrowy kluczyk można łatwo udostępniać znajomym. Wystarczy, że posiadają oni wspierany smartfon i odpowiednią aplikację. Po uzyskaniu dostępu, mogą ze smartfonem podejść do samochodu i go odpalić, zupełnie jakby mieli kluczyk w kieszeni.
BMW 8 Series Coupé 2018. ConnectedDrive.
Oczywiście wybrani producenci oferują już funkcję cyfrowego kluczyka. Nie ma jednak powszechnego standardu. Różne rozwiązania sprawiają, że trzeba korzystać z odpowiedniej aplikacji, a także być w posiadaniu wspieranego smartfonu. Firmy motoryzacyjne wraz z producentami smartfonów postanowiły to jednak zmienić, tworząc standard komunikacji, który ma nie tylko ułatwić korzystanie z cyfrowego kluczyka, ale również podnieść poziom bezpieczeństwa.
Car Connectivity Consortium (CCC) zrzesza producentów smartfonów (Samsung, Apple czy LG) i firmy motoryzacyjne (BMW, Hyundai i grupa Volkswagen). Konsorcjum stworzyło standard Digital Key 1.0, który ma być wykorzystywany w funkcji cyfrowego kluczyka. Pozwala on na otworzenie samochodu. Warto jednak zaznaczyć, że potrzebny jest moduł NFC i wykorzystywany jest Trusted Service Manager (TSM), który używany jest także podczas płatności mobilnych. Cyfrowy kluczyk korzysta także z Bluetooth LE.
W związku z dużym zainteresowaniem, Car Connectivity Consortium rozpoczęło już pracę nad ulepszoną wersją standardu Digital Key, która zostanie oznaczona jako 2.0. Celem jest jeszcze większa standaryzacja połączenia pomiędzy samochodem i smart urządzeniami. Niewykluczone, że wśród wspieranych urządzeń pojawią się nawet smartzegarki z modułami NFC.
CCC chce zmienić sposób, jaki obecnie wykorzystywany jest do otwarcia samochodu i uruchomienia silnika. Cyfrowy kluczyk ma przestać być tylko ciekawostką czy dodatkową opcją w specyfikacji samochodu, ma on bowiem zastąpić tradycyjne rozwiązania. W założeniach będzie wykorzystywany w prywatnych samochodach, jak i podczas korzystania z coraz popularniejszego car-sharingu.