Specjalista ds. teleinformatycznych walczy z telefonami. Cz.8
30.05.2011 | aktual.: 05.01.2014 11:45
Wiem, Wiem, w zeszłym tygodniu miało być koniec, ale jeszcze trochę Was pomęczę. Kilkakrotnie pytaliście w komentarzach o system zarządzania centralami telefonicznymi. Tym razem chciałbym się skupić tylko na telefonach i napisać parę zdań co i jak, bo do tej pory pisałem o tym tylko zdawkowo. Od razu zaznaczam, że nie jestem żadnym specjalistą w tej dziedzinie, a wszystko co zrobiłem z centralami, udało mi się przy wydatnej pomocy Internetu, firm, które konserwowały centrale, oraz własnego samozaparcia:).
Moje zadania wynikające z posiadania sieci telefonicznych
Ze względu na posiadanie znacznej ilości telefonów (patrz drugi akapit) moje zadania to przede wszystkim utrzymanie w ciągłości działania wszystkich central i telefonów. Zawierają się w tym drobne konserwacje sprzętu, wymiana najstarszych i uszkodzonych modułów sieci telefonicznej (np. rozdzielnice, krosownice cz stare aparaty telefoniczne – jeszcze 2 miesiące temu miałem 2 aparaty z blatem, na którym wykręcano numery!) .
Modele i rozmieszczenie central.
Firma posiada trzy centrale telefoniczne rozlokowane w budynkach nr.1, nr.2 i nr.3 (ta centrala obsługuje budynek nr.3 i nr.4. W budynku nr.1 zainstalowana jest centrala CCT‑1668 obsługująca 50 wewnętrznych i 10 zewnętrznych numerów telefonu. W budynku nr.2 zainstalowana jest centrala CCT‑1668 obsługująca 30 wewnętrznych i 5 zewnętrznych numerów telefonu. Natomiast w budynku nr.3 zainstalowana jest centrala CCA‑2720 obsługująca 100 wewnętrznych i 20 zewnętrznych numerów telefonu. W sumie ok 200 numerów telefonów do zarządzania i utrzymania w ciągłej eksploatacji. A to sumie tylko dodatkowe zadanie specjalisty ds. teleinformatycznych:). Większość aparatów telefonicznych firmy Dartel.
Zadania central.
Do zadań central należy: –Bliningowanie rozmów – czyli tworzenie spisów kto, gdzie telefonował i jak długo rozmawiał wraz ceną za każdą rozmowę –Nadawanie praw do rozmów do poszczególnych stref czyli rozmowy: wewnętrzne, lokalne, na wybrany numer kierunkowy, międzymiastowe (krajowe), zagraniczne, komórkowe, infolinie, systemy audiotele. Każdy z numerów może mieć nadaną dowolną strefę dzwonienia lub dowolną kombinację dwóch lub więcej stref. –Ustalanie max. długości rozmowy – jakiś czas temu dyrekcja zażyczyła sobie aby ograniczyć długość pojedynczego połączenia do 10 minut, bo są osoby, które potrafią rozmawiać nawet po pół godziny. Nadawanie możliwości podłączenia i korzystania z faxu (niestety jeszcze trochę ich mamy).
Oprogramowanie do zarządzania centralami
Do bilingowania wszystkich central używam programu BilingMan Do zarządzania centralami CCT‑1668 używam programu ConfigMan (w wersji user lub admin – w zależności od tego jakie zadania mam przeprowadzić) Do zarządzania centralą CCA‑2720 używam programu WinSerw. Programy są autorstwa firmy Slican, które zostały dostarczone przez firmę, która kiedyś zajmowała się konserwacją central telefonicznych. Niestety program WinSerw był programem dosowym i miał problemy z prać po Windows XP (często się zawieszał lub podawał błędne dane), dopiero niedawno zdobyłem program w wersji Windowsowej, nie zdążyłem go jeszcze przetestować, ale na pierwszy rzut oka wygląda podobnie.
Wnioski i plany na przyszłość.
He he pierwszy wniosek jaki mi się nasuwa to: Bez odpowiedniego przeszkolenia i żadnego doświadczenia jest to bardzo ciężki kawałek działu teleinformatycznego. Z drugiej jednak strony – jeśli znasz podstawy telekomunikacji oraz wiesz co nieco o komputerach to reszty można się szybko nauczyć. Drugi wniosek jaki mi się nasuwa, jest taki, że przy odpowiednim zarządzaniu połączeniami telefonicznymi, można zaoszczędzić nawet 1/4 kosztów użytkowania telefonów (wspominałem o tyk w którymś z moich wpisów). Jeśli wdrożone rozwiązania telefoniczne (centrale czy oprogramowanie) są jednorodne i jednej firmy to po odpowiednim szkoleniu i wdrożeniu nie ma za dużo pracy. Jeśli chodzi o plany na przyszłość to przede wszystkim wdrożeniem rozwiązań VoIP, co wraz z zintegrowaniem z siecią komputerową pomoże jeszcze ograniczyć koszty rozmów. Jak zwykle zapraszam do zadawania pytań.
Spis treści całości mojego blogowania znajduje się tutaj.