LTE od Cyfrowego Polsatu — miłe złego początki
19.10.2016 13:44
Równo rok temu zdecydowałem się na internet LTE w ramach usługi SmartDom w Cyfrowym Polsacie. Miało być szybko, tanio i w ogóle pięknie - po roku korzystania z tego połączenia mogę powiedzieć, że było jedynie tanio - a i z tym zapewne można by polemizować...
Dlaczego w ogóle zdecydowałem się na LTE? No cóż, przeważyły przede wszystkim względy finansowe - w sieci Plus użytkowałem dwa numery telefonów oraz, dodatkowo, telewizję w Cyfrowym Polsacie. Kiedy konsultantka z tego ostatniego zaproponowała korzystne warunki z pakietem SmartDom, długo się nie zastanawiałem.
Zdecydowała także opinia znajomego, który już dłuższy czas korzystał z internetu LTE w sieci Plus (tożsama z siecią Cyfrowego Polsatu) i bardzo go chwalił.
No cóż, podpisałem umowę na 24 miesiące - pomijam w tym momencie kwestię telefonów oraz telewizji - wybrawszy pakiet z limitem 40GB/miesiąc (w zasięgu LTE bez limitu). Do tego otrzymałem router Huawei B315. Za całość wychodziło 41zł/miesiąc, dodatkowo pierwsze pół roku nie płaciłem, ponieważ podpisując umowę z CP rezygnowałem z usług dotychczasowego operatora (Netia).
Gwoli ścisłości - dzięki wspomnianemu znajomemu wcześniej przetestowałem działanie LTE w mojej okolicy - testy wypadły niezwykle pomyślnie. Przyzwoity zasięg, transfery rzędu 30Mb/s (download) i 20Mb/s (upload), ping w granicach 20 do 40ms - nic tylko żyć nie umierać!
Bez żalu zrezygnowałem z kabla w Netii i na dobrą sprawę przez pół roku byłem zupełnie zadowolony. Wszystko "pacało" jak ta lala, nic się nie cięło, nie zawieszało - jednym słowem bajka. Do czasu jednak.
Któregoś czerwcowego bodajże dnia wszystko zaczęło chodzić zauważalnie wolniej. Video w YouTube, oglądane dotychczas w 480p zaczęło mocno przymulać, buforowanie trwało całe wieki, strony internetowe ładowały się koszmarnie wolno, nie wspominając już w ogóle o ściąganiu plików - ot choćby 300MB poprawek dla PS4 pobierało się kilka godzin! Jakaś masakra!
Odczekałem jeden dzień i zgłosiłem problem na Infolinii. Kazali pobrać najnowsze oprogramowanie dla routera Huawei B315 - ok, zrobiłem to, zrestartowałem urządzenie, wszystko wróciło do normy. Niestety, nie na długo. Po kilku/kilkunastu dniach znów pojawiły się problemy z transferem, nie były jednak tak dokuczliwe jak poprzednio. W każdym razie zacząłem obserwować przepustowość łącza przy pomocy różnego rodzaju online'owych speed testów.
Tym razem nie było już tak różowo - download rzadko kiedy przekraczał 10Mb/s, z uploadem wprawdzie nie było problemu ale pingi zaczęły oscylować wokół wartości trzycyfrowych. Zauważyłem także, że znacząco zmienił się zasięg choć ani ja nie przeprowadziłem się w inne miejsce ani też nie "wyparował" nadajnik BTS! Żeby pozostać uczciwym - zasięg "mierzyłem" obserwując pięciokreskową skalę w panelu administracyjnym routera Huawei. Zdaję sobie sprawę, że to niezbyt profesjonalne ale zakładam, że jeśli w momencie zakupu i pół roku po, mam zasięg pięciu kresek a w kolejnych miesiącach ledwie jedną kreskę, to coś jest nie tak.
Minęły kolejne miesiące - czasami net chodził szybciej, czasami wolniej - niestety, zdecydowanie powszechniejsza była ta druga sytuacja. Coraz częściej moje transfery skłaniały się ku poniższym wartościom.
Filmy na YouTube zaczęły domyślnie ładować się w 240p, pojawiły się problemy w połączeniu ze zdalnymi maszynami przez protokół RDP, nawet Spotify zaczęło mieć problemy z utrzymaniem transferu. Ponownie zgłosiłem sprawę do BOK'u Cyfrowego Polsatu. Odczekałem kilka dni i poproszono mnie o przygotowanie odpowiedzi na poniższe pytania:
- MSISDN (numer abonencki):
- IMSI (unikatowy numer przypisany do każdej kart SIM, jednoznacznie ją identyfikujący):
- Adres występowania problemu (ulica, miejscowość, kod pocztowy):
- Model używanego sprzętu (modemu / routera):
- Jaki pojawia się komunikat błędu?
- Jaki jest poziom sygnału sieci macierzystej (RSSI)?
- Jakiego systemu operacyjnego dotyczy problem?
- Kiedy problem wystąpił (data, godzina)?
- Jak często problem występuje (stale / okresowo / jednorazowo)?
- Czy wykonano reinstalację aplikacji modemu?
- Czy stosowana jest antena zewnętrzna?
- Telefon kontaktowy:
- Uwagi:
- Wykaz prędkości ze strony www.speedtest.net
Prośbę kończyło zdanie, że [...] Powyższe dane są niezbędne do weryfikacji zgłoszonego problemu. [...] No cóż, skoro niezbędne to do roboty. Pospisywałem potrzebne dane, resztę uzyskałem ze strony informacyjnej routera i wysłałem do BOK'u.
Od tego czasu... cisza! Nikt nie zadzwonił, nikt nie odpisał. Trudno mi powiedzieć ile czasu Biuro Obsługi Klienta ma na reakcję ale czekam już ponad miesiąc.
W międzyczasie na własną rękę testowałem dwie oryginalne dookólne anteny do tego modelu routera (2x6dBi) - nie było jednak znaczącej poprawy. Na Allegro dostępne są także dedykowane anteny kierunkowe LTE Dual i byłbym skłonny wydać te ponad 150pln na tego rodzaju antenę gdybym tylko miał pewność, że rozwiąże to problem.
Dobrze byłoby gdyby na ten temat wypowiedział się sam Cyfrowy Polsat a raczej jego technicy ale jak już wspomniałem wyżej, nie dają znaku życia :(
Postanowiłem zgłosić temat do BOK'u jeszcze raz - być może tym razem nastąpi reakcja. Jeżeli tak się stanie, poinformuję o tym czytelników DP.