Apple może wymienić iPada 4 na nowszy model, ale nie zawsze
16.04.2017 16:08
Dziś w niektórych portalach zajmujących się tematyką Apple pojawiły się informacje, iż Apple w ramach napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych iPada 4, zastępuje go modelem dużo młodszym – iPadem Air 2. Wielu czytelników i zarazem posiadaczy iPada 4 z wypiekami na twarzy zaczęło gorączkowo szukać „uzasadnienia” konieczności oddania iPada 4 do serwisu, a tym samym, stworzenia takiej sytuacji, by Apple wymieniło ich leciwego iPada 4 na wydajniejszy model – iPad Air 2.
Informacje tak entuzjastycznie opublikowane przez rozmaite portale mają w sobie cząstkę prawdy, ale rzeczywistość wymaga jednak odrobiny refleksji oraz sprawdzenia, czy nasze urządzenie rzeczywiście kwalifikuje się na taką wymianę.
Zgodnie z ostatnimi wytycznymi dla autoryzowanych serwisów Apple, rzeczywiście iPad 4 może zostać w niektórych sytuacjach zastąpiony modelem Air 2. Owo słowo „niektórych” jest w całym tym zdaniu dosyć istotne.
Zgodnie z polityką serwisową Apple, iPad jako urządzenie nie jest naprawiane przez serwisy autoryzowane cząstkowo. To znaczy, Apple traktuje iPada, jako jednolitą całość. Zepsuła się bateria ? Użytkownik dostaje nowego iPada. Pękł wyświetlacz, popsuły się głośniki, kamera czy mikrofon ? W każdym z tych przypadków urządzenie jest wymieniane na nowe, o tych samych parametrach.
Ponieważ jednak iPad 4 jako urządzenie nie jest już najmłodsze, w zasobach Apple zabrakło pewnych konfiguracji iPada 4. Chcąc poprawnie realizować obsługę gwarancyjną i pogwarancyjną tego modelu, Apple musiałoby uruchamiać produkcję kilkuset egzemplarzy tego tabletu w różnych konfiguracjach, tylko na potrzeby serwisowe. Jak nietrudno zauważyć, byłoby to mało opłacalne dla firmy. Stąd też brakujące konfiguracje iPada 4 mogą zostać zastąpione przez autoryzowane serwisy na odpowiadające im modele iPada Air 2.
Jak wynika z powyższego, nie każdy iPad 4, jaki trafi do serwisu, zostanie niejako z urzędu wymieniony na bardziej atrakcyjny model Air 2. Procedura taka może objąć tylko niektóre konfiguracje iPada 4. Z własnego doświadczenia podpowiem, że procedurze wymiany na nowszy model podlega iPad 4 o pojemności 32 GB z modemem LTE. W przypadku oddania iPada w takiej konfiguracji, otrzymamy właśnie model Air 2 o pojemności 32 GB i z modemem LTE. Z pewnością posiadacze wersji podstawowych iPada 4, a więc modelu WiFI 16 GB nie mają co robić sobie nadziei. Model ten nie jest wymieniany przez Apple na nowy egzemplarz iPada 4 o tych samych parametrach.
Na koniec, warto się zastanowić nad tym, co wielu użytkownikom chodzi po głowie, a więc pomysłem na kupno uszkodzonego iPada 4 i wymienienie go na Air 2. Pozornie, jest to złoty interes, ale tylko pozornie. Po pierwsze, warto się upewnić, czy dany model rzeczywiście zostanie wymieniony na iPada Air2. Jeśli nie, interes robi się kompletnie nieopłacalny, gdyż koszt zakupu wadliwego iPada 4 (około 200‑300 zł) w połączeniu z kosztem jego pogwarancyjnej wymiany (koszt około 1400 zł), da nam większą kwotę niż ta, jaką potrzebowalibyśmy na zakupienie sprawnego iPada 4. Zresztą, w tej kwocie można kupić model iPad Air.
Pomysł na taką kombinację staje się już bardziej realny wówczas, gdy uda nam się zdobyć lub posiadamy iPada 4 podlegającego naprawie gwarancyjnej w konfiguracji takiej, która zmusiłaby Apple do wymiany go na model Air 2. Podejrzewam jednak, że znalezienie iPada 4 będącego jeszcze na gwarancji, graniczy na chwilę obecną z cudem. W końcu jakby nie patrzeć, iPad 4 przestał być produkowany prawie trzy lata temu.
Podejrzewam, że z czasem, oraz kurczącymi się zapasami iPada 4, gama modeli podlegających wymianie na iPada Air 2 będzie się zwiększać, jednak warto też pamiętać o tym, że w ciągu kilku najbliższych miesięcy, Apple powinno ogłosić zaktualizowaną listę urządzeń, które nie są już objęte wsparciem technicznym Apple i ciężko mieć nawet cień nadziei na to, że na liście tej nie wyląduje iPad 4.