YouTube: filmy Shorts pozwolą zarobić. Zmiana od lutego 2023 roku
Twórcy publikujący krótkie filmy Shorts na YouTubie już niedługo będą mogli na nich zarobić na podobnej zasadzie, jak w przypadku "zwykłych" materiałów wideo. Zarabianie na filmach Shorts to jeden z trzech modułów, na które podzielono teraz program YPP, który wykorzystywany jest do monetyzacji.
11.01.2023 15:50
Na szczegóły zmiany na YouTubie zwrócił uwagę serwis GHacks. Twórcy, którzy publikują firmy Shorts, począwszy od lutego 2023 roku będą mogli zgodnie z zapowiedzią zarobić na reklamach, które wyświetlają się pomiędzy kolejnymi filmami. Obecnie nie ma takiej możliwości, a YouTube docenia twórców Shorts tylko za pośrednictwem programu jednorazowych nagród (który nomen omen zostanie tym samym zamknięty).
Shorts na YouTubie to w praktyce konkurencja dla TikToka, który stał się aplikacją numer jeden kojarzoną z "pionowymi", krótkimi filmami. Jasne zasady zarabiania na reklamach mogą skłonić wielu twórców na YouTubie do rozwijania również takich materiałów na swoich kanałach. W przypadku regularnych treści niezmienne pozostają wymagania minimalne pozwalające na uruchomienie monetyzacji, tj. co najmniej 1000 subskrypcji i 4 tys. godzin wyświetleń filmów w ciągu ostatniego roku.
YouTube nie ukrywa od początku, jak duży potencjał drzemie w krótkim formacie. Stosunkowo niedawno uruchomiono możliwość tworzenia remiksów, dzięki czemu proste filmy Shorts da się stworzyć z poziomu aplikacji w telefonie, na bazie istniejących już, pełnowymiarowych materiałów.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl