Pływające okienka wideo poza przeglądarką: branża reklamowa musi zacierać ręce
Pływające po ekranie pulpitu reklamy z przeglądarki? Czemu nie– producenci przeglądarek pracują nad nowym standardem, któryuporządkuje kwestię trybu Picture-in-Picture (PiP), pozwalającwitrynom internetowym na wyświetlanie klipów wideo poza oknemaplikacji. Udostępniona wstępna specyfikacja tego standardu jesttestowana obecnie przez deweloperów Chrome i Safari, najwyraźniejdziałając we wszystkich systemach operacyjnych. W przeciwieństwiedo tego, co mogliśmy zobaczyć dwa lata temu w Operze, szykuje sięwięc rozwiązanie prawdziwie multiplatformowe, które sporo namieszaw tym, jak obcujemy z wideo w Internecie.
15.05.2018 11:30
Przygotowana przez Web Platform Incubator Community Group (WICG)dokumentacjanowego interfejsu programowania pozwala witrynom internetowym napulpicie systemu operacyjnego robić to, co do tej pory możliwe byłotylko w oknie przeglądarki. Pływające okienka, zawsze nad innymioknami, pozwolą użytkownikom oglądać wyświetlane im treścinawet wówczas, gdy przejdą do innych okien, uruchomią inneaplikacje.
Znane nam implementacje takiego trybu PiP wykorzystywały rysowanew webowej technologii canvas pływające okienko. Możemy zobaczyćzastosowanie tego np. na Facebooku, gdzie przy przewinięciu stronytak, by osadzony otwarzacz znalazł się poza górną krawędzią,treść wideo jest odtwarzana niezależnie w narożniku. W 2016 rokuw Operze 37 pojawiła się autorska implementacja wyświetlaniafilmików HTML5 poza stroną internetową, nie działała ona jednakzbyt dobrze i szału chyba nie zrobiła.
Pierwsze taki standardowy tryb PiP wprowadziło Apple doprzeglądarki Safari w macOS-ie 10 i iOS-ie 9. Była to jednakimplementacja nieukończonego jeszcze standardu, więc wywoływano jąz użyciem producenckich prefiksów. Pierwszą przeglądarką, którapozwala przetestować implementację opublikowanego standardu jestChrome z eksperymentalnego kanału Canary.
Jeśli dysponujemy tą wersją, należy w ustawieniachchrome://flags włączyć następujące flagi:enable-experimental-web-platform-features,#enable-surfaces-for-videos oraz #enable-picture-in-picture.Następnie należy zainstalować eksperymentalne rozszerzeniew trybie deweloperskim panelu chrome://extensions. Potem wystarczyotworzyć dowolny klip wideo, np. z YouTube i nacisnąć przyciskPicture-in-Picture na pasku narzędzi przeglądarki.
Zgodnie ze specyfikacją, witryny internetowe będą w stanieprzez to API kontrolować wyświetlanie okienka z wideo, ustalaćjego rozmiar, rysować własne kontrolki, ograniczać zakresinterakcji i gromadzić statystyki aktywności użytkowników. Jakwidać, spory potencjał tu do nadużyć – i pewnie zdaje sobie ztego sprawę samo Google. Decyzji o wprowadzeniu tego mechanizmu dostabilnego Chrome wciąż nie ma. Dostanie go wersja beta Chrome 68,deweloperzy chcą testować mechanizm PiP do końca sierpnia.