Opel Grandland X Hybrid4: napęd hybrydowy i systemy wspomagające

Znany wszystkim SUV dostał napęd hybrydowy o mocy 300 KM
Znany wszystkim SUV dostał napęd hybrydowy o mocy 300 KM

25.02.2020 21:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Napędy elektryczne oraz hybrydowe są nie tylko potrzebą mody, ale również wymogiem, jaki muszą spełnić producenci chcący sprostać coraz bardziej restrykcyjnym normom europejskim dot. emisji spalin. Jak z tego starcia wyszedł Opel Grandland X Hybrid4 i jakie systemy wsparcia kierowcy posiada?

Obraz

Napęd hybrydowy – jak się spisuje?

Napędy hybrydowe to obecnie niezwykle popularne rozwiązania, które spotykamy w wielu modelach. Praktycznie każda nowa generacja popularnego modelu ma lub za chwilę będzie miała w ofercie napęd hybrydowy lub elektryczny. Opel Grandland X doczekał się odmiany Hybrid4, która jest hybrydą typu plug-in. Oznacza to, że możemy podłączyć auto do prądu i naładować akumulatory, aby potem podróżować tylko na prądzie. A jak daleko zajedzie auto w trybie bezemisyjnym? Nie jest źle!

Obraz

Zacznijmy jednak od początku. Grandland X Hybrid4 napędzany jest przez układ hybrydowy, który bazuje na silniku 1.6 Turbo współpracującym z dwoma silnikami elektrycznymi. To wszystko spięte jest ośmiobiegową przekładnią automatyczną, zaś napęd trafia na wszystkie koła. Moc systemowa układu jest dość imponująca – 300 KM. To wszystko krzesane jest przez silnik spalinowy (200 KM) oraz wspomniane dwa silniki elektryczne o mocy 110 KM z przodu oraz 113 KM z tyłu. Akumulator litowo-jonowy ma pojemność 13,2 kWh i zdaniem producenta (norma WLTP1) zasięg na „elektryku” to niecałe 60 km. Czy realne?

Obraz

Owszem, choć trzeba się postarać. Podczas prezentacji, która miała miejsce w pięknych okolicach Szwarcwaldu, bez żadnych problemów udało mi się przejechać nieco ponad 50 km w trybie bezemisyjnym. No dobrze, a co potem? Po wyczerpaniu akumulatorów system przechodzi w tryb hybrydowy, a spalanie podczas normalnej jazdy miejskiej oscyluje w okolicach 9-10 l/100km. Mało? Dużo? Wydaje mi się, że optymalnie biorąc pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z dość dużym SUV-em z mocnym silnikiem.

Obraz

Osiągi również są niezłe, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 235 km/h. W zależności od potrzeb i warunków, możemy wybrać jeden z czterech trybów jazdy: w pełni elektryczny „Electric”, hybrydowy „Hybrid”, napęd na wszystkie koła „All-Wheel Drive” (w trybie AWD: elektryczny napęd tylnej osi) oraz sportowy „Sport”. Podczas hamowania energia jest odzyskiwana i może być magazynowana w akumulatorze.

Obraz

Ale skoro jest to hybryda plug-in, możemy auto podłączyć do ładowarki i naładować baterie. Pozwala na to ładowarka pokładowa 3,7 kW (opcjonalnie 7,4 kW). Pełne naładowanie akumulatora za pomocą ładowarki naściennej Wallbox 7,4 kW trwa około 2 godzin, więc można to zrobić np. podczas pracy czy zakupów.

Systemy wspomagające kierowcę

Dość długa trasa testowa w zmiennych warunkach pogodowych pozwoliła sprawdzić większość systemów wspomagania kierowcy i poprawy komfortu. Przede wszystkim cały czas możemy monitorować stan układu hybrydowego, jego tryb pracy, zużycie i przepływ energii, prezentowane jako diagramy lub piktogramy samochodu, silnika spalinowego i silników elektrycznych. Jest także wyświetlany stan naładowania akumulatora, a także lokalizacja najbliższych stacji ładowania na trasie na bazie informacji z systemu nawigacji.

Obraz

Ciekawostką jest funkcja „e-Save” pozwalająca zachować energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze wysokonapięciowym do późniejszego wykorzystania — na przykład w strefie, w której dopuszczony jest wyłącznie ruch pojazdów elektrycznych. Taką ochroną może zostać objęta całość lub część energii zgromadzonej w akumulatorze. Całości dopełnia system OpelConnect, w skład którego wchodzi między innymi nawigacja online dostarczająca informacji o sytuacji w ruchu drogowym, lokalizacji stacji ładowania oraz cenach paliwa. Ciekawa jest także aplikacja „myOpel”, która umożliwia sprawdzenie stanu naładowania akumulatora lub zaprogramowanie czasu ładowania z ładowarki naściennej Wallbox w domu. Użytkownik Grandlanda X Hybrid4 może również zdalnie regulować klimatyzację i ogrzewanie w samochodzie, zanim jeszcze wyjdzie z domu.

Obraz

Podsumowanie

Opel Grandland X Hybrid4 to naprawdę ciekawa propozycja niemieckiego producenta, która urozmaica ofertę tego modelu i wprowadza wersję skierowaną do wymagających klientów. Świetne osiągi, niezłe właściwości jezdne, spory zasięg na pełnym akumulatorze i przyzwoite spalanie podczas korzystania z silnika konwencjonalnego. Auto jest już dostępne w salonach w cenie startującej od kwoty 194 450 złotych za odmianę Elite lub Ultimade za 203 950 złotych. Słabsza odmiana Hybrid z napędem na przednią oś to koszt co najmniej 162 850 złotych za podstawową wersję Enjoy. Czy drogo? Tanio na pewno nie jest, ale to bardzo udana hybryda.

Obraz
Plusy
  • Bardzo dobre właściwości jezdne
  • Dobrze działający, mocny napęd hybrydowy
  • Zasięg na baterii ponad 50 km
  • Wiele dodatkowych opcji i ustawień dot. napędu
Minusy
  • Dość wysoka cena

Programy

Brak danych.
Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)