Nowe Audi A3: Rozwiązania z wyższych segmentów w aucie kompaktowym
13.07.2020 09:42, aktual.: 13.07.2020 10:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowe Audi A3 jest takie, jakie być powinno. Dobrze wygląda, nie szokuje, ale zwraca na siebie uwagę na ulicy. W wyposażeniu znajdziemy to, czego na próżno szukać u konkurencji w tym segmencie, ale z drugiej strony bardzo dobrze wyposażony model niektórych zniechęca ceną. Co nowego pojawiło się w popularnym kompakcie z Ingolstadt?
Duży ekran i wirtualne zegary już w standardzie
Wracając jeszcze na chwilę do ceny, która w podstawowej odmianie zaczyna się tuż przed poziomem 100 000 złotych, warto wspomnieć, że już w standardzie dostajemy bardzo wiele elementów wyposażenia, za które w innych modelach, przede wszystkim z niższych półek cenowych, musimy dopłacać. I tak już w podstawie dostajemy bardzo dobrej jakości dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala z funkcją rozpoznawania pisma odręcznego oraz sterowania głosowego. Oprócz tego dostajemy cyfrowy zestaw wskaźników obsługiwany za pomocą przycisków na kierownicy. To również jest w standardzie, choć za wersję rozszerzoną z dodatkowymi funkcjami, na przykład dużym widokiem mapy nawigacji, trzeba dopłacić – opcja Audi virtual cockpit. W wersji plus ma on przekątną 12,3 cala (1920 x 720 pikseli) i oferuje trzy różne tryby wyświetlania, w tym grafikę o sportowym wyglądzie.
Nowy system MMI o poprawionej wydajności
System info-rozrywki w Audi już od kilku lat należy do jednych z najlepszych na rynku (chyba tylko MBUX Mercedesa bardziej przypadł mi do gustu), ale w modelu A3 Audi postanowiło iść o krok dalej. Zastosowano tu modułowy system info-rozrywki trzeciej generacji, który legitymuje się o wiele większą mocą obliczeniową, niż w poprzedniku. Zdaniem Audi, jest to nawet 10-krotnie wyższa moc obliczeniowa i wydajność. Nowy MIB 3 współpracuje z jednostką łączności online (Online Connectivity Unit —OCU) z wbudowaną kartą eSIM i modułem Wi-Fi dla mobilnych urządzeń końcowych pasażerów. System wykonuje wszystkie zadania związane z łącznością (na przykład odpowiada za telefonię i usługi Audi connect) z prędkością transmisji danych w standardzie LTE Advanced, nie zabrakło również zintegrowanego hotspotu WiFi.
Wszystkie ustawienia samochodu oraz konfiguracja systemu, począwszy od klimatyzacji, przez ustawienia foteli, po często wybierane cele nawigacji i często używane media - można zapisać w maksymalnie sześciu profilach. W standardzie dostępne jest radio cyfrowe DAB+, opcjonalnie radio internetowe albo radio hybrydowe. Podobnie jak w wyższych modelach marki, tak teraz również w modelu A3 znajdziemy zaawansowaną nawigację satelitarną. Przykładowo nawigacja przewiduje zmiany natężenia ruchu, oferuje wysokiej rozdzielczości zdjęcia satelitarne Google Earth i szczegółowe, trójwymiarowe modele wielu europejskich metropolii. Ponadto system Audi connect wzbogaca punkty na mapie o zdjęcia, informacje o godzinach otwarcia i o oceny użytkowników. Taka funkcjonalność sprawia, że korzystanie z nawigacji poprzez Android Auto mija się z celem.
Funkcje łączności obejmują także usługi car-to-X. Co to takiego? Otóż usługi te pomagają przykładowo znaleźć wolne miejsca parkingowe przy ulicy albo - komunikując się z systemem sygnalizacji miejskiej – korzystać z zielonej fali. Niestety funkcjonalność ta nie jest jeszcze dostępna w Polsce. Ba! Działa tylko w dwóch miastach niemieckich, m.in. oczywiście w Ingolstadt. Informacje o przełączaniu się sygnalizacji świetlnej są wyświetlane w kokpicie cyfrowym Audi virtual cockpit. W ten sposób kierowca może prospektywnie dopasować prędkość, co zwiększa wydajność i korzystnie wpływa na płynność ruchu ulicznego. Pokładowa kamera i czujniki pojazdu rozpoznają również niebezpieczne punkty na drodze oraz ograniczenia prędkości i przekazują informacje o nich do odpowiednio wyposażonych pojazdów. Komunikacja odbywa się z wykorzystaniem sieci telefonii komórkowej.
Jeśli ktoś chce korzystać z integracji smartfona z samochodem, może liczyć na wiele rozwiązań. Do dyspozycji użytkownika oddano aplikację myAudi, jest także Apple Car Play albo Android Auto oraz Audi phone box. Ta ostatnia pozwala na sprzężenie smartfona z anteną samochodową, jest także indukcyjna ładowarka.
Światła z sygnaturą, asystent wysiadania i shift-by-wire
Na koniec jeszcze co nieco o kilku interesujących gadżetach. Zacznijmy od świateł, , które są dostępne w aż trzech wersjach do wyboru. Już w standardowej, najtańszej odmianie, są niemal w całości wykonane w technologii LED. Po obu stronach, w zewnętrznych, dolnych kątach, w reflektorach diodowych Matrix, stanowiących najwyższą dostępną wersję, znajdują się cyfrowe światła do jazdy w dzień z diodową matrycą w układzie 3 x 5, którą można indywidualnie sterować. Dla modelu podstawowego charakterystyczne są linie poziome, a w przypadku linii wyposażenia zewnętrznego S line - dwie pionowe linie diod. Oczywiście reflektory diodowe Matrix oferują inteligentnie regulowane, nieoślepiające światła drogowe, dynamiczne kierunkowskazy i wiele innych funkcji – w tym nowe animacje przy otwieraniu i opuszczaniu pojazdu. Zbędne? Może i tak, ale to wszystko prezentuje się naprawdę świetnie!
Kolejną ciekawostką jest asystent wysiadania. Nie, nie chodzi o to, że fotel wysuwa się z samochodu, by wygodniej z niego wysiąść. Liczne czujniki monitorują otoczenie auta i jeśli kierowca lub pasażerowie chcą wysiąść, ale z tyłu lub z boku zbliża się inne auto, na przykład zasłonięte przez inny samochód na parkingu, system wyda ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. Bardzo przydatne, szczególnie, gdy z pojazdu korzysta rodzina z dziećmi.
Na koniec krótka wzmianka o skrzyni automatycznej S tronic ze sterowaniem shift-by-wire. Co to takiego? Otóż podobnie jak np. w nowej Skodzie Octavii czy Volkswagenie Golfie, również w Audi A3 zrezygnowano z tradycyjnego, mechanicznego przełącznika automatycznej skrzyni biegów. Od teraz za tryby jazdy odpowiada niewielki joystick, który przekazuje impulsy do sterownika przekładni automatycznej S tronic.
Podsumowanie
Podczas Warszawskiej prezentacji nowego Audi A3, które notabene jest w sprzedaży już od kilku miesięcy, udało mi się przejechać nieco ponad 100 kilometrów. Oczywiście trudno w tak krótkim czasie poznać auto w zadowalającym stopniu, ale zastosowane systemy, ekrany, dodatki wspomagające jazdę i poprawiające bezpieczeństwo – to wszystko działało bez zarzutu. Wysoka cena? Owszem, nie jest tanio, ale jeśli ktoś szuka kompaktowego auta do podróży nie tylko po mieście, ale również na trasy, z bogatym wyposażeniem i ciekawymi rozwiązaniami, Audi A3 to ciekawa propozycja.
- Mnóstwo ciekawych rozwiązań technicznych z wyższych modeli
- Bardzo dobra jakość wykończenia
- Duży ekran dotykowy i wirtualne zegary już w standardzie
- Intuicyjny system MMI i świetne audio
- Ograniczona (jeszcze) funkcjonalność car-to-X i aktywnej nawigacji