Możesz głosować poza swoją gminą. Dopisz się do listy wyborców przez internet i… czekaj na list
Zbliżają się wybory samorządowe, a wielu Polaków znów ma problem – mieszkają w innym miejscu, niż wskazuje adres zameldowania. By zagłosować tam, gdzie mieszkamy na co dzień, trzeba dopisać się do lokalnej listy wyborców. Możemy to zrobić w kilka minut przez internet.
08.10.2018 | aktual.: 11.10.2018 15:17
Przed przystąpieniem do tego zabiegu warto mieć trzy rzeczy: swój dowód osobisty (lub paszport), Profil Zaufany oraz telefon. Profil Zaufany to rodzaj cyfrowego podpisu, który przydaje się przy logowaniu do serwisów e-administracji i załatwianiu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Założenie profilu to kolejnych kilka minut, a do potwierdzania tożsamości możemy wykorzystać bankowość internetową w kilku polskich bankach.
Z doświadczenia polecam mieć pod ręką także jakiś dokument potwierdzający stałe zamieszkanie. Może to być umowa najmu mieszkania albo nawet rachunek za Internet – warto go załączyć do wniosku na wszelki wypadek, może się też zdarzyć, że pracownik urzędu skontaktuje się z nami i poprosi o dosłanie takiego potwierdzenia e-mailem w ciągu 3 dni od złożenia wniosku.
Jeśli wszystko mamy już przygotowane, należy udać się na stronę obywatel.gov.pl. Na górze znajdziemy polecenie zapisywania się do listy wyborców. Mamy na to czas do 17 października. W kolejnym kroku wybieramy oczywiście opcję „Przez internet” (chyba że ktoś ma ochotę na spacer do lokalnego urzędu gminy) i klikamy przycisk „Wpisz się do rejestru wyborców”.
Z tej strony zostaniemy przekierowani do strony profilu zaufanego, gdzie trzeba się zalogować.
Po zalogowaniu wrócimy do obywatel.gov.pl, gdzie możemy przystąpić do wypełniania wniosku o dopisanie do listy wyborców. Trzeba podać swoje obywatelstwo, wybrać gminę, w której będziemy głosować oraz przesłać zdjęcie bądź skan swojego dowodu osobistego (można wysłać 2 pliki, których rozmiar nie przekroczy w sumie 10 MB). Część danych, jak PESEL czy imię ojca, zostanie pobrana z Profilu Zaufanego.
W kolejnym kroku zostanie nam przedstawiony adres zameldowania oraz miejsce, gdzie trzeba wpisać stały adres zamieszkania lub pobytu w czasie głosowania. Pomoże to przydzielić każdą osobę do odpowiedniego lokalu wyborczego.
W trzecim kroku możemy przejrzeć swój wniosek, sprawdzić poprawność danych i wysłać dokument do wybranego wcześniej urzędu gminy. Wniosek zostanie podpisany z użyciem Profilu Zaufanego, co będzie wymagało przepisania jednorazowego hasła, które otrzymamy SMS-em.
Gotowe. W serwisie ePUAP.gov.pl zobaczymy kopię swojego wniosku oraz urzędowe poświadczenie przedłożenia. W razie problemów na pewno skontaktuje się z nami telefonicznie pracownik urzędu (numer telefonu zostanie dołączony prawdopodobnie za pośrednictwem Profilu Zaufanego). Jeśli nikt nie będzie się z nami kontaktował, można założyć, że wszystko jest w porządku i spokojnie udać się na głosowanie. Cała operacja zajmie 5 minut, a daje nam możliwość zagłosowania na wybranego kandydata w miejscu, w którym mieszkamy na stałe – czyli tam, gdzie jest to najważniejsze.
Na koniec warto też dodać, że urzędy gminy idą nam na rękę tak, jak tylko mogą w świetle obowiązujących je przepisów. Jeśli do urzędu nie wyślemy żadnego dokumentu potwierdzającego miejsce zamieszkania, pracownik może odwiedzić nas w domu (oczywiście nie zjawi się niezapowiedziany). Wystarczy, że fakt zamieszkania potwierdzi ktoś z domowników, a w przypadku bloków mieszkalnych może to być nawet sąsiad. Potwierdzenie dopisania do listy wyborców zostanie przysłane… tradycyjną pocztą, na papierze i w kopercie. Co zrobić. Do możliwości głosowania przez Internet jeszcze nam sporo brakuje.
Przypominamy, że wybory samorządowe zostały zaplanowane na 21 października (niedziela). Informacje na temat obwodów znajdziecie na stronie wybory2018.pkw.gov.pl, o kandydatach zaś na Portalu Samorządowym.