Łatwiejszy kontakt z urzędem. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina
Ministerstwo Cyfryzacji informuje o nowym sposobie komunikacji z urzędami. Pracownik takiej instytucji może zadzwonić, zamiast wysyłać pismo. Umożliwia to Rejestr Radnych Kontaktowych.
16.04.2024 11:55
Rejestr Danych Kontaktowych, w skrócie RDK, to specjalna baza danych kontaktowych obywateli, z której korzystać mogą urzędnicy administracji państwowej. Korzystanie z usługi może ułatwić kontakt z przedstawicielami urzędów publicznych. W RDK możemy zostawić swoje dane kontaktowe, tj. numer telefonu i/lub adres e-mail i usprawnić przepływ informacji z urzędów.
Jak podkreśla Ministerstwo Cyfryzacji, dane podane do RDK są bezpieczne. Po ich zostawieniu urzędnik, zamiast wysyłać pisma, może zadzwonić, wysłać e-mail lub wiadomość SMS do obywatela, co przyspiesza załatwianie spraw w placówkach. Jak czytamy w komunikacie, z usługi tej korzysta już 14 mln obywateli, a w samym 2024 r. do RDK dopisało się 600 tys. osób.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rejestr Danych Kontaktowych – po co powstał?
Rejestr Danych Kontaktowych ma ułatwić kontakt urzędników z obywatelami w celu usprawnienia realizacji usług i umożliwienia szybkiej komunikacji w sytuacji, gdy wysłanie pisma można zastąpić inną formą kontaktu. Korzystanie z RDK jest darmowe i dobrowolne. W ten sposób można zyskać informacje m.in. o możliwości odbioru dokumentów, rozpatrzeniu złożonych wniosków czy potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w określonych sprawach.
Oprócz tego System Rejestrów Państwowych wyśle automatycznie powiadomienie o unieważnieniu dowodu osobistego lub paszportu czy też o zbliżającym się upływie ważności tych dokumentów 90, 60, 40 i 14 dni przed terminem. W przypadku paszportu przesłana zostanie też informacja o przekazaniu go kurierowi.
Jak dopisać się do RDK?
Aby dopisać się do RDK, należy wejść na stronę poświęconą korzystaniu z Rejestru Danych Kontaktowych i wybrać przycisk "SKORZYSTAJ Z RDK", gdzie będzie można zalogować się do e-usługi za pośrednictwem profilu zaufanego lub e-dowodu.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl