Krótki test Kia Stinger GT Line: Wspomaganie parkowania i audio Harman Kardon

Dzisiejsze samochody są coraz większe (porównując z odpowiednikami sprzed lat w tym samym segmencie) zaś zabiegi stylistyczne w wielu przypadkach mocno ograniczają widoczność. Kia Stinger w odmianie GT Line to bez wątpienia piękne auto, ale manewrowanie nim na ciasnych parkingach jest mocno utrudnione. Jak w takich warunkach spisują się kamery 360 stopni? Sprawdziłem także działanie systemu audio Harman Kardon.

Zestaw audio Harman Kardon wypełnia przestronne wnętrze niezłej jakości dźwiękiem
Zestaw audio Harman Kardon wypełnia przestronne wnętrze niezłej jakości dźwiękiem

17.10.2020 | aktual.: 10.11.2020 19:18

Obraz
Obraz

Na rynku pojawiła się już odświeżona odmiana Kii Stinger z udoskonalonymi systemami wsparcia kierowcy oraz wieloma ciekawymi dodatkami w wyposażeniu. Ja zdążyłem jeszcze sprawdzić poprzednią odmianę w wersji GT Line. To topowa wersja wyposażona praktycznie we wszystko, co wówczas dało się zapakować do tego niezwykle ładnego i ciekawego samochodu.

Systemy wspomagające parkowanie

Systemy wsparcia kierowcy DriveWise jest zaawansowanym rozwiązaniem z grupy systemów wspierających kierowcę (ADAS). Wspomaga prowadzącego w trudnych sytuacjach, podnosząc bezpieczeństwo pasażerów i pieszych. Ponadto ogranicza stres do minimum między innymi wspierając przy parkowaniu. Jak wspomniałem, Stinger nie jest małym autem, zaś dość szerokie słupki B i C oraz mocno pochylona szyba tylna znacząco ograniczają widoczność.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Ten problem starają się niwelować szerokokątne kamery umieszczone z przodu, z tyłu oraz w lusterkach. Dzięki temu kierowca widzi obszar wokół pojazdu podczas parkowania i jazdy z prędkością poniżej 20 km/h. Jest również asystent parkowania przodem i tyłem. Układ wykorzystuje sygnały czujników wbudowanych w zderzak przedni oraz tylny i ostrzega o wszystkich przeszkodach. Ponieważ układ podpowiada również kąt skrętu kół, dzięki niemu można bezpiecznie i wygodnie zaparkować nawet na małej przestrzeni.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

W praktyce działa to bardzo sprawnie. Obraz jest bardzo dobrze wyskalowany, w trybie 360-stopni nie jest znacząco zniekształcony, choć rozdzielczość i jakość obrazu mogłaby być wyższa. W wielu modelach nawet z niższej półki obraz oferowany przez kamery jest lepszej jakości, ale mam nadzieję, że po liftingu zostało to poprawione. Problem pojawia się również po zmroku – obraz z kamer jest praktycznie nieczytelny.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
Obraz

Zestaw audio Harman Kardon

System nagłośnienia Harman Kardon składa się z 15 głośników o łącznej mocy 720 W. W skład układu wchodzą oczywiście głośniki niskotonowe umieszczone pod fotelem kierowcy i pasażera. Za jakość odtwarzanego dźwięku dba między innymi technologia Clari-Fi, która w czasie rzeczywistym skanuje wszystkie typy skompresowanych plików audio w poszukiwaniu utraconych szczegółów muzycznych, obsługując MP3, AAC, radio satelitarne, YouTube, usługi odtwarzania i strumieniowego przesyłania muzyki etc. Jest także układ QuantumLogic Surround Sound, który stara się wypełnić wnętrze trójwymiarowym, wielowymiarowym dźwiękiem. Tyle charakterystyki producenta. Jak było w praktyce?

Obraz

Całkiem nieźle, choć dźwięk generowany przez zwykłe radio FM, a nawet DAB nie porywał. Był poprawny, czysty, nie brakowało w nim tonów średnich, a to dość problematyczna umiejętność dla większości samochodowych systemów audio. Nie słyszałem jednak zbyt szerokiej sceny muzycznej. Ot bardzo poprawnie grający system audio klasy średniej. Wrażenia znacząco poprawiały się podczas odtwarzania muzyki z nośników przenośnych lub za pośrednictwem smartfona podłączonego do portu USB (odtwarzanie np. przez Spotify). Dźwięk stawał się o wiele czystszy, nieco bardziej angażujący i z o wiele szerszą sceną.

Obraz

Podsumowanie

Kia Stinger GT Line to naprawdę świetne auto, choć przed liftingiem czułem odrobinę braki w dziedzinie systemu info-rozrywki czy też gadżetów wspomagających kierowcę. Niby w wyposażeniu nie brakowało niczego, ale wielu konkurentów w tej kategorii dość wyraźnie wyprzedzało Kię Stinger. Być może po niedawnym liftingu nieco odkurzono i ulepszono testowane elementy tj. jakość obrazu z kamer 360 stopni, unowocześniony system info-rozrywki, wzbogacony korektor dźwięku etc.

Plusy
  • Sprawnie działający system wsparcia kierowcy
  • Prostu i intuicyjny asystent parkowania
  • Zestaw kamer 360 stopni
  • Dobry zestaw audio Harman Kardon
Minusy
  • Jakość obrazu z kamer (rozdzielczość i kontrast)
  • System info-rozrywki jest nieco przestarzały

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)