Drogi produkt w promocji za 9 złotych. Nie daj się nabrać
Reklamy w mediach społecznościowych, które dotyczą nienaturalnie korzystnych promocji na różne produkty, stały się nośnym tematem. CERT Orange Polska ostrzega, jak wygląda typowy atak, w którym oszuści podszywają się pod znaną markę, oferując fałszywą promocję.
05.03.2024 | aktual.: 05.03.2024 19:24
Schemat działania cyberprzestępców jest dobrze znany każdemu, kto odwiedza media społecznościowe. W lutym 2023 roku informowaliśmy na dobrychprogramach o podszywaniu się oszustów pod sklep Komputronik i niewiele później w analogiczny sposób pod x-kom. W obydwu przypadkach źródłem problemu były najpewniej przejęte, a później spreparowane konta na Facebooku, które upodobniono do autentycznych stron obydwu firm i opublikowano na nich fałszywą reklamę.
W każdym przypadku tego rodzaju oszuści stosują znane sztuczki i socjotechnikę - zwraca uwagę CERT Orange Polska. Tutaj typowa jest nienaturalnie niska cena produktu, który zwykle spodziewamy się kupić za kwotę wielokrotnie wyższą. W przypominanym przykładzie podszywania się pod sklep X-kom mieliśmy do czynienia z głośnikiem Bluetooth firmy Marshall, którzy rzekomo można było nabyć za 9 złotych. Regularna cena tego produktu jest znacznie wyższa.
Dodatkowo oszuści starają się wywołać wrażenie okazji, która lada moment może zniknąć - w rogu strony docelowej wyświetlany jest licznik produktów rzekomo pozostałych w promocji. Oczywiście nie jest to wskaźnik mający z czymkolwiek związek. To tylko sztucznie wyświetlana wartość mająca skusić potencjalną ofiarę do uzupełnienia formularza i machinalnego podania wszystkich danych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak zauważa CERT Orange Polska, jeśli użytkownik Facebooka zdecyduje się kliknąć reklamę i przejść przez "proces zakupu" urządzenia, w praktyce zarejestruje się w "umiejętnościowej grze matematycznej", której subskrypcja kosztuje początkowo 7 złotych, a docelowo kilkaset miesięcznie - kwota ta będzie pobierana automatycznie z konta, do którego dane karty wymagane są w internetowym formularzu.
Co ciekawe, anulowanie nieświadomie włączonej subskrypcji nie jest podobno problemem, ale bez wątpienia lepiej nie musieć sprawdzać tego w praktyce. Oczywiście o otrzymaniu głośnika za śmiesznie niską kwotę raczej również nie ma co marzyć.
Jak nie dać się nabrać? Kluczowe zasady
CERT Orange Polska podaje przy tej okazji reguły, którymi warto się kierować, by nie paść ofiarami internetowych oszustów. Eksperci polecają, aby:
- co do zasady nie ufać postom sponsorowanym na Facebooku,
- zastanowić się, jeśli oferta na dany produkt dotyczy nienaturalnie korzystnej ceny,
- widząc nazwę znanej marki sprawdzić, czy jest to autentyczna strona - może to być świeżo przejęte konto na Facebooku, które ma tylko kilka polubień,
- sprawdzić dokładnie adres strony docelowej przed kliknięciem linku,
- chcąc koniecznie sprawdzić, jak działa "promocja", posłużyć się fałszywymi danymi i specjalnie do tego celu założonym adresem e-mail.
Zobacz także
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl