Blokujemy na potęgę, a Adblock Plus stracił 5 mln użytkowników

Blokujemy na potęgę, a Adblock Plus stracił 5 mln użytkowników

30.09.2017 12:08

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niektórzy twierdzą, że przeglądanie współczesnego Internetu bez blokera reklam jest katorgą. Owszem, nie brakuje stron przeładowanych reklamami, a dotyczy to zwłaszcza tych mających ogromną liczbę odwiedzających. Przykładowo w Polsce blokowanych jest 46% reklam. Dlaczego więc Adblock Plus dla Firefoksa stracił miliony użytkowników?

Jeszcze rok temu Adblock Plus mógł pochwalić się 21 mln dziennych użytkowników i liczbą pobrań na poziomie 180 tysięcy. Dziś w najlepszych momentach to rozszerzenie osiąga 15 mln użytkowników i około 85 tysięcy pobrań. W ciągu roku dodatek zaliczył więc spadek o 6 mln użytkowników, a tak duża liczba świadczy o tym, że nie jest to chwilowy trend z nieznacznym spadkiem popularności. Dodatkowo obserwując wykres liczby pobrań i dziennych użytkowników, wyraźnie widać coraz gorsze wyniki.

Popularność Adblock Plus (Firefox).
Popularność Adblock Plus (Firefox).

Najłatwiej spadającą liczbę użytkowników wyjaśnić trendem panującym na rynku przeglądarek Internetowych. W końcu dominuje Google Chrome, a reszta traci. Jednakże w ciągu ostatniego roku zaszły tylko nieznaczne zmiany i Firefox z 15,31% spadł do 13,73%. Nie jest to różnica, która miałaby spowodować zmniejszenie liczby użytkowników Adblocka Plus o 5 mln. Dodatkowo warto zaznaczyć, że odbiłoby się to również na innych dodatkach, a choćby uBlock Origin zaliczył znaczący wzrost.

Właśnie uBlock Origin, przez wielu określany godnym następcą Adblocka Plus, jest głównym winnym. Jeszcze w 2016 roku miał on 1,5 mln dziennych użytkowników i 22 tysiące pobrań. Dziś osiąga wyniki na poziomie 4 mln użytkowników i 40 tys. pobrań. Prawdopodobnie jego popularność z czasem będzie rosła.

Popularność uBlock Origin (Firefox)
Popularność uBlock Origin (Firefox)

Oczywiście uBlock Origin jest głównym podejrzanym – wielu użytkowników Adblocka Plus przesiadło się na uBlock Origin i ma to miejsce także na konkurencyjnych przeglądarkach. Czy jednak to jedyny powód? Oczywiście nie. Wpływ na stratę wynoszącą 5 mln miały także inne czynniki, choć już ich rola jest zdecydowanie mniejsza.

Wymienić należy spadek popularności Firefoksa – część użytkowników przesiadła się na inną przeglądarkę, możliwe, że zostając przy Adblocku. Dodatkowo na wybranych stronach internetowych za używanie blokera przewidziane są kary – dostęp do treści tylko po wyłączeniu Adblocka. Nieznaczna część osób porzuciła więc blokowanie reklam, nie mogąc w pełni korzystać z często odwiedzanych witryn.

Z pewnością nie można jednak mówić, że internauci coraz rzadziej sięgają po blokery reklam. Rozszerzenia służące do oczyszczenia stron internetowych z reklam cieszą się niesłabnącą popularnością. Jak pokazuje raport przygotowany przez OnAudience.com w wielu krajach oprogramowanie blokujące reklamy odpowiada za powstrzymanie ponad 40% wyświetleń reklam. Dotyczy to Norwegii (42%), Niemiec (41%) czy Danii (40%). Niestety, w tym niechlubnym rankingu pierwsze miejsca zajmuje Polska z wynikiem 46%. Dodajmy, że to ranking międzynarodowy.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (216)
Zobacz także