Apple blokuje wybrane konta. iPhone może stracić dostęp do podstawowych usług
W internecie przybywa zgłoszeń zaniepokojonych użytkowników urządzeń Apple. Skarżą się oni na komunikat informujący o zablokowaniu konta. Zostają oni wówczas wylogowani z Apple ID, tracąc dostęp do wielu podstawowych usług.
16.11.2018 18:18
Problem został zauważony przez serwis 9to5Mac. Na oficjalnym forum pomocy Apple i mediach społecznościowych pojawiło się już sporo postów ze wspomnianym komunikatem. Wyświetlany jest on m.in. na iPhone’ach. Właściciele iUrządzeń wskazują, że przed pojawieniem się komunikatu używali swoich smartfonów normalnie, nie udostępniając nikomu Apple ID.
Apple nie ujawnił jeszcze przyczyny problemu. Jednak specjaliści z firmy Bitdefender zebrali kilka najbardziej prawdopodobnych hipotez, które pojawiły się w internecie. Pierwszą wymienioną przyczyną jest próba włamania na serwery Apple. Kolejna hipoteza wskazuje na błąd w kodzie oprogramowania smartfonów, który doprowadził do uruchomienia blokady, co jak najbardziej jest możliwe – firma z Cupertino ma ostatnio problemy z zapewnieniem najwyższej jakości, do której wcześniej zostali przyzwyczajeni klienci.
Zablokowanie kont może być również spowodowane przez masowe próby logowania do usług Apple za pomocą haseł, które wykradziono od firm trzecich. Jest to częsta praktyka stosowana przez przestępców, wykorzystująca niefrasobliwość użytkowników używających tych samych poświadczeń w wielu serwisach online. Aczkolwiek, jak już wcześniej wspomniałem, część poszkodowanych twierdzi, że ich hasła były wykorzystywane wyłącznie do logowania się w usługach Apple.
Jak dalej informuje Bitdefender, kolejną przyczyną może być mechanizm, który Apple posiada do aktywnej ochrony swoich klientów używających tych samych poświadczeń w różnych usługach. Producent iPhonów może bowiem teoretycznie monitorować naruszenia w firmach trzecich oraz bazy wykradzionych poświadczeń i na tej podstawie przewidywać, którzy klienci są zagrożeni. Jeśli istniałoby zagrożenie użytkowników, to firma Apple mogłaby podjąć decyzję o zablokowaniu wybranych kont.
Moje konto Apple ID zostało zablokowane – co teraz?
Niestety, ponowne wprowadzenie hasła w celu odblokowania konta nie zawsze pomaga. Wybrane konta są zamrażane. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest kontakt bezpośrednio z firmą Apple. Warto przede wszystkim odwiedzić oficjalną stronę pomocy, który dokładnie opisuje, jak należy postępować, gdy konto Apple ID zostało zablokowane.
Warto także włączyć uwierzytelnianie dwuskładnikowe, które często stanowi skuteczną ochronę w próbach włamania się na konto.