Amerykański magazyn publikuje relację z meczu napisaną przez algorytm
01.07.2016 14:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przy okazji rozmów na temat bezrobocia technologicznego czy rozwoju sztucznej inteligencji, częstym elementem są przewidywania co do konkretnych zawodów, w których w bliższej lub dalszej przyszłości ludzi zastąpić miałyby maszyny. Wśród tych typów często pojawia się zawód redaktora, dziennikarza. Cóż, artykuły pisane przez algorytmy i publikowane w dużych magazynach właśnie stały się faktem.
A to za sprawą decyzji Associated Press o partnerstwie z firmą Automated Insights, która zajmuje się rozwijaniem algorytmu Wordsmith. Ma on za zadanie generować tekst na podstawie skategoryzowanych wartości, dzięki łączeniu kolejnych elementów. Na pierwszy ogień poszło dziennikarstwo sportowe, a konkretniej relacja z meczu ligi bejsbolowej Minor League Baseball. Tekst został już opublikowany na łamach Casper Star Tribune.
Oczywiście relacja pozostaje skrajnie sucha, jednak trzeba zauważyć, że także wybór rozgrywek nie jest przypadkowy. Minor League Baseball to bowiem dość mało prestiżowa liga, w której rozgrywki prowadzą kluby farmerskie, czyli kluby będące podrzędne wobec zespołów grających w „pierwszoligowej” Major League Baseball. Faktem jest, że dotąd Casper Star Tribune w ogóle nie prowadziło relacji z Minor, trudno zatem mówić o tym, że jakikolwiek dziennikarz został zastąpiony przez maszynę.
Algorytm ma zatem nie tyle sukcesywnie automatyzować prace redakcyjne, co raczej dawać wydawcom możliwość poruszania tematów, które z różnych powodów nie są szczególnie ważne, niemniej mogą znaleźć czytelników. Oczywiście nie jest to pierwsza implementacja maszynowego redagowania tekstów, nawet sam Wordsmith znajduje już zastosowanie w marketingu, np. dzięki automatycznemu generowaniu opisów aukcji.
Relacja z meczu baseballowego nie jest jedynym powodem do rozmyślań dziennikarzy nad swoją przyszłością, w ostatnim czasie całe wydanie magazynu The Drum zostało zredagowane przez algorytm IBM-u, Watsona. Można go otrzymać za darmo, po pobraniu czasopisma.
Treści publikowane w The Drum dotyczą głównie wieści z branży marketingowej i taki też wymiar, stanowiący raczej ciekawostkę, ma współpraca z IBM-em. Watsonowi zlecono redakcję znacznie bardziej złożonych treści, niż relacja z meczu, co sprawia, że sam efekt trudno wciąż porównywać z ludzkimi autorami. Niemniej relacja z Casper Star Tribune ma już wymiar całkiem poważny i może zaspokajać ciekawość fanów Małej Ligi, którzy dotąd musieli szukać informacji o rozgrywkach w innym miejscu.