Monitoring pojazdów poprzez GPS (itms24)
06.06.2017 11:28
Każdy z nas zapewne wielokrotnie słyszał o monitoringu pojazdu/pojazdów poprzez GPS. Temat, zdawałoby się, powszechnie znany, technologia wykorzystywana zarówno przez użytkowników prywatnych jak i firmy - zapewne głównie transportowo-logistyczne (choć nie tylko).
Banał? Może i tak choć mnie zawsze zastanawiało jak to wygląda od tej "drugiej" strony, w jaki sposób monitorowany czy dozorowany pojazd jest widoczny, czy wykorzystuje się do tego jakieś specjalistyczne oprogramowanie itd.
Będąc ostatnimi czasy "na fuszce" w pewnej małej firmie, skorzystałem z gościnności i zgody gospodarzy i przyjrzałem się jak taki monitoring wygląda od środka. Usługę sprzedawała pewna znana firma ochroniarska (mniejsza o nazwę) a podgląd odbywał się za pośrednictwem serwisu itms24.pl. Postanowiłem więc choć pokrótce opisać tą platformę dla czytelników Dobrych Programów.
Do rzeczy więc - logując się do ww. serwisu (niezbędne są identyfikator klienta, login i hasło), wyświetla nam się całkiem ładny "launch pad", który jest bazą wszelkich naszych działań w systemie itms24.
Dostępne opcje to:
- Mapa - czyli najistotniejsza część serwisu. Widać na niej monitorowane pojazdy oraz ich pozycje. Będzie jeszcze o niej mowa.
- Lista obiektów - jak się zapewne domyślacie, to spis obiektów dostępnych na mapie. Może to nie do końca prawda bo mogą istnieć pojazdy (obiekty), których nie zobaczymy na mapie ale w każdej chwili możemy je do owej mapy samodzielnie dodać.
- Raporty - tak, oczywiście - opcja ta pozwala generować różnego rodzaju raporty, np. takie dotyczące przekraczania określonej prędkości czy zużycia paliwa.
Ostatnia opcja to możliwość każdorazowego powrotu do launch pada.
Jak już wspomniałem, z punktu widzenia obserwatora najważniejszy jest ekran mapy.
Jak widzicie prawie cały ekran zajmuje mapa, którą oczywiście można sobie dowolnie skalować. Lewa strona to spis obiektów (pojazdów), które pojedynczym kliknięciem możemy zlokalizować na mapie. Obiekt identyfikowany jest przy pomocy numeru rejestracyjnego oraz opisu (opisem może być jego marka, typ lub model). Dodatkowo, przy każdym z pojazdów widoczny jest jego status - kolor czerwony oznacza obiekt pozostający w spoczynku, natomiast kolor zielony oznacza obiekt poruszający się. Przy okazji w kwadracie przy numerze rejestracyjnym widoczna jest również aktualna prędkość pojazdu.
Poniżej spisu obiektów dostępna jest historia zdarzeń. Co to znaczy? To nic innego jak zarchiwizowana historia poruszania się (i postojów) obiektów z naszej bazy. Wystarczy kliknąć ikonkę kalendarza, wybrać odpowiedni dzień, miesiąc i rok (zapisana jest cała historia pojazdu, od momentu zamontowania odbiornika GPS!) i po chwili ukaże się nam "ślad" obiektu z wybranego przez nas okresu.
Zamiast listy obiektów znajdziemy teraz widok szczegółowy historii zdarzeń co doskonale obrazuje powyższy zrzut ekranu. Historia to bardzo przydatna opcja - pozwala "prześledzić" zarówno miejsca jak i czas w których znajdował się pojazd.
Obok historii znajduje się generowanie raportów dla pojedynczego obiektu (pojazdu). Cóż to za raporty? Jest ich całe mnóstwo, że wymienię tylko kilka:
- trasy i postoje - motogodziny - raport kart paliwowych - raport temperatur
Większość jest wysoce specjalizowana i realizowana za dopłatą, trudno mi jednak powiedzieć w jakiej wysokości. Przypuszczam, że owe raporty wiążą się z kolejną opcją a mianowicie deską rozdzielczą (dashboard), która pokazuje "LIVE" obrotomierz, prędkościomierz oraz ilość paliwa w obserwowanym samochodzie. Możliwe jest również podgląd poziomu sygnałów GSM i GPS.
Oczywiście widoczna jest także jego pozycja na mapie. Bajer? Nie do końca... O ile z poziomem paliwa nie notowano problemów to z prędkościami i obrotami silnika nie jest już tak różowo. Co tu dużo mówić - niekiedy pokazują one wierutne bzdury. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyn może być wiele - najpowszechniejsza to zakłócenia sygnału GPS. Skutkują one często nie tyle zanikiem danych co ich wypaczeniem. Najlepszym przykładem niech będzie fakt, że kiedyś operator obserwował stojący za oknem obiekt, tymczasem w serwisie itms24 był on widoczny jako poruszający się :) Hmmm... podobno cała sytuacja miała jednak miejsce w czasie silnej mgły.
Ostatnie przydatne informacje w tej opcji to "podsumowanie danych za ostatnie 24h" oraz "wykres danych z ostatnich 24h". Poniżej możecie zobaczyć jak one wyglądają.
Nad mapami widnieje jeszcze kilka ikonek, mają one zadanie bardziej porządkowe i organizacyjne a służą do:
- śledzenia obiektu - rejestrowania śladu obiektu - pokazywania stref - ustalaniu punktów trasy - wyszukiwania - szybkiego grupowania obiektów - planowania tras - dopasowywania mapy do obiektów - rozciągnięcia mapy na cały ekran
To w zasadzie wszystkie opcje dostępne na karcie map. Poruszanie się po liście obiektów i wśród obiektów (pojazdów) na mapie jest w zasadzie intuicyjne i nie nastręcza najmniejszych problemów. Całość interfejsu jest czytelna i nie daje możliwości pomyłki. Trochę długo trwa czasami wczytywanie historii pojazdów ale nie są to jakieś drastyczne opóźnienia. Tutaj jednak ważna uwaga! Firma, która umożliwiła mi podgląd platformy itms24, ma odbiorniki GPS w zaledwie dwunastu pojazdach - pytanie więc jak wygląda korzystanie z tego serwisu, jeżeli takich pojazdów jest kilkadziesiąt lub kilkaset? Zapewne dopiero wtedy przydatne mogą się okazać takie opcje jak ww. grupowanie obiektów.
Z launchpada przechodzimy do zakładki Obiekty, której zadaniem jest grupowanie wszystkich obiektów (pojazdów), które wyposażono w odbiornik GPS.
Przy każdym z nich znajdują się ikonki opisanych już: historii zdarzeń, widoku pojazdu na mapie oraz informacji szczegółowych na temat obiektu. Jakiego rodzaju to informacje? Jak widać na poniższym zdjęciu chodzi o:
- dane klienta (firmy będącej właścicielem pojazdów) - dane obiektu (rejestracja, marka, typ, model) - identyfikator, data rejestracji - przebieg - pojemność zbiornika paliwa
Zależnie od wybranych w umowie zapisów, tych opcji może być tu więcej.
Ostatnia zakładka to Raporty. Pozwala generować różnorakie raporty dla pojazdu lub grupy pojazdów. Zawiera tylko trzy opcje:
- kolejka raportów - nowy raport GPS - wyczyść listę raportów
Kolejka raportów to nic innego jak podgląd zadań, które "wykonują się" po stronie serwera. Tak, wszystkie rodzaje raportów nie są dostępne online - określamy kryteria i czekamy na wykonanie - w zależności od składowych raportu i ilości obiektów może to trochę potrwać. Trochę znaczy ile? Według operatora czuwającego nad monitoringiem od kilku do kilkudziesięciu minut. Należy zwrócić uwagę, że owa firma posiada jedynie kilkanaście monitorowanych obiektów więc przy flocie np. kilkuset samochodów, niektóre raporty mogłyby "robić się" zapewne i kilkadziesiąt godzin.
Nowy raport GPS to właśnie opcja, która pozwala wykonać określone przez nas zadanie. Wśród wielu możliwych raportów chyba najpopularniejsze to:
- trasy i postoje - tankowanie i zużycie paliwa - wjazdy i wyjazdy ze stref - przekroczenia prędkości - raport prędkości maksymalnych - praca na biegu jałowym
Oczywiście przy generowaniu każdego z raportów niezbędne są określone kryteria. Weźmy dla przykładu raport prędkości maksymalnych.
Aby go utworzyć należy podać:
- czy ma to być raport jednorazowy czy cykliczny (dzienny, tygodniowy itd.) - jeżeli jednorazowy to jakiego okresu czasu ma dotyczyć (można to wyklikać z wygodnego mini-kalendarza) - jakich obiektów lub grup obiektów ma dotyczyć - czy życzymy sobie otrzymać powiadomienie o ukończeniu raportu na e‑mail
Teraz wystarczy kliknąć na przycisk "dodaj do kolejki" i zaczekać na efekty. Jak już wspomniałem, zależnie od ilości wymaganych danych takie przetwarzanie może trochę potrwać.
Dzięki uprzejmości szefa firmy, która umożliwiła mi wgląd w ich serwis GPS, otrzymałem także opisywany raport, który zamierzałem tutaj zamieścić. Niestety, jakimś cudem go posiałem a o kolejny nie śmiałem prosić. W każdym razie tego typu raport to zwykły plik w formacie pdf, zawierający dane o które prosiliśmy w opcji "utwórz nowy raport".
To w zasadzie wszystko co może się okazać przydatne w serwisie itms24. Zapewne są jakieś dodatkowe niuanse czy "zaszyte" gdzieś opcje ale wiedzę o nich mają jedynie operatorzy tego rodzaju usług. Ja cieszę się, że w ogóle mogłem przyjrzeć się takiemu serwisowi "od kuchni" i wyrobić sobie zdanie na temat ogólnie pojętego monitoringu GPS.