Wysyłanie poczty do wielu użytkowników i SPAM
12.10.2010 14:36
Dzisiejszy wpis będzie dotyczył obsługi poczty e‑mail, ale nie dotyczy konkretnego programu a raczej wysyłania informacji/wiadomości i innych tego typu listów do wielu użytkowników. Oczywiście trochę temat będzie poboczny aby niektórym wyjaśnić dosadniej o co chodzi.
Zacznijmy od tego co to jest SPAM, wg Wikipedii:
niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne. Najbardziej rozpowszechniony jest spam za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w Usenecie. Część użytkowników doświadcza także spamu w komunikatorach (np. ICQ czy Gadu-Gadu). Zwykle (choć nie zawsze) jest wysyłany masowo.
Mówiąc bardzo ogólnie wszystko czego nie lubimy. W końcu nie mam ochoty sobie "p0kl1k@c" (dotyczy komunikatorów) i nie interesuje mnie co masz do powiedzenia jeżeli nie zaczniesz jak należy rozmowy - ale wracajmy do poczty.
Dziś, jak to zwykle dostałem email od jakiejś tam osoby, nie wiem skąd mnie zna i nie chce już wiedzieć. Gdyby to była jakaś normalna wiadomość, do grupy osób które się znają to jeszcze może by uszło, ale wysłane zostało do kilkunastu osób które najprawdopodobniej się nie znają a to zaczyna denerwować, bo w ten sposób ktoś zbiera adresy emailowe aby rozsyłać kolejne porcje tego typu wiadomości.
Dlaczego w takim razie takie osoby nie nauczą się obsługi klienta poczty jak należy? Przecież bardzo łatwo wysłać wiadomość do wielu osób tak by inni nie wiedzieli czy ktoś jeszcze dostał te wiadomość czy nie.
W każdym kliencie - czy to przez stronę www czy aplikacje zainstalowaną lokalnie - dostępne są przecież następujące opcje:
Do: (w angielskich wersjach To:) - tego pola specjalnie nie trzeba omawiać, w końcu właśnie o to pole chodzi. Osoby wysyłające właśnie pocztę w nieodpowiedni sposób umieszczają tutaj wszystkich odbiorców.
DW - Do wiadomości (ang: cc - carbon copy) - jeżeli chcemy aby właśnie odbiorca widział do kogo wysłaliśmy jeszcze daną wiadomość to korzystamy z tego pola, np wysyłamy ją do brata, siostry, współpracowników itp i chcemy aby oni także wiedzieli o tym czymś to korzystamy z tego pola.
UDW - Ukryte do wiadomości (ang: bcc - blind carbon copy) - to pole wymaga chyba najwięcej objaśnień, ewentualnie większej uwagi bo z niego to chyba mało kto korzysta lub nawet nie wie o jego istnieniu. Mianowicie jak już tak bardzo chcemy wysłać do nieznajomych osób wiadomości to skorzystajmy z tego pola, przynajmniej nie zdenerwujemy tej osoby tak bardzo lub ewentualnie nie trafimy na czarną listę.
Nie rozsyłajmy więc łańcuszków szczęścia/nieszczęścia dalej, nie oczekujmy że pokaże się nam jakaś cudowna wiadomość albo film jak to roześlemy, że spotka nas szczęście i zarobimy miliony w ciągu 10 minut albo stracimy wszystko a jak już tak bardzo musimy to zrobić to skasujmy wszystkich odbiorców widocznych w wiadomości i skorzystajmy z pola UDW (BCC).
W tym roku całkiem sporo takich wpadek trafiło na moją skrzynkę odbiorczą, generalnie nie jest to wielki problem - albo przefiltruje taką wiadomość automatycznie (no i jeżeli odbiorca liczył bardzo na naszą szybką odpowiedź to jej nie dostanie) albo po prostu to skasuje. Ale problem myślę dotyczy firm, takich co uważają się za całkiem poważne na tym rynku i niekoniecznie może chcą ujawniać swoich klientów/dostawców innym (zwłaszcza konkurencji) a właśnie osoby takie chcąc być bardzo uprzejmym wysyłają np życzenia na święta czy nowości i w ten sposób dowiadujemy się o tym od kogo kupują i komu sprzedają, mnie to akurat najmniej rusza ponieważ jestem jakby "obok" tego ale zapewne znaleźli się tacy co będą chcieli kogoś w tym łańcuchu pominąć i w ten sposób im to umożliwiamy.
Osoby chcące pozyskać adresy emailowe użytkowników oczywiście oczekują od nas, że przekażemy tę wiadomość dalej z zachowaniem wszystkich poprzednich odbiorców wiadomości i w ten sposób pozyskają nowe adresy niczego nie świadomych użytkowników.
Takie wiadomości docierają później do mniej wprawionych/nieświadomych użytkowników komputerów, którzy potrafią uwierzyć w to co jest tam napisane i nie odróżniają oszustwa/próby wyłudzenia czegokolwiek od tego czy to jest istotne lub reklama.
Starajmy się w takim razie korzystać rozsądnie z poczty i nie rozsyłajmy czegoś co nie interesuje innych tym bardziej jeżeli nie znamy odbiorców i oni nie oczekują tego.