VPaint to eksperymentalny program do grafiki wektorowej i animacji 2D, u którego podstaw leży innowacyjny Vector Animation Complex (VAC). Struktury danych, jakie są wykorzystywane przez program, pozwalają także na tworzenie bardzo płynnych animacji bez wysiłku i bardzo szybko.
VAC to system przechowywania danych, stworziny przez Inria i Uniwersytet Kolumbii Brytyjskiej. Struktura danych została opracowana z myślą o modelowaniu zmieniających się w czasie operacji topologicznych. Ponieważ dane o czasie i przestrzeni są zapisywane wprost w jednej strukturze, edycja grafik wpływa na zmiany kształtu i zmiany w czasie w takim samym stopniu.
Siłą VPainta jest tu jego prostota – wszelkie zmiany można wprowadzać w sposób przypominający rysowanie, bez poszukiwania węzłów i sterowania wypełnieniami i kształtami osobno. Zmiany kształtów można wprowadzać przez zniekształcanie, które przypomina rzeźbienie w programie ZBrush. Rozmiar narzędzia, grubość kresek i siłę jego wpływu można dostosować do aktualnych potrzeb.
U dołu okna znajduje się oś czasu i dobrze znane prostokąty, reprezentujące kolejne klatki filmu. Można na nich rysować ręcznie lub kopiować i wklejać obiekty na kolejne klatki. Warto skorzystać także z możliwości wklejania z automatycznym generowaniem klatek pośrednich (motion paste). By pomóc sobie w precyzyjnym oznaczaniu ruchu można skorzystać z widoku kilku sąsiadujących klatek jednocześnie na obszarze roboczym. Bardzo ciekawą opcją jest widok trójwymiarowy, w którym doskonale widać zmiany kształtów w czasie.