Uważaj podczas zakupów online. Trzy zasady, o których warto pamiętać
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zakupy przez internet stają się coraz popularniejsze. Doceniamy ich wygodę, szeroki wybór, organizowane promocje i oszczędność czasu. Wciąż zbyt często jednak ignorujemy potencjalne zagrożenia. A oszuści ochoczo to wykorzystują. Właśnie na ten problem uwagę zwracają Ministerstwo Cyfryzacji i NASK w nowym spocie.
Najnowszy spot, będący owocem współpracy Ministerstwa Cyfryzacji i instytutu NASK, jest częścią ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-informacyjnej, która poświęcona jest zagrożeniom czyhającym na nas w sieci. Ta odsłona dotyczy oszustw, na jakie możemy natknąć się podczas zakupów online.
– Wyjątkowe zniżki, niezwykłe okazje, "gorące" oferty limitowane czasowo, skłaniające do jak najszybszego działania: to może być zabieg socjotechniczny stosowany przez oszustów, wykorzystujących fałszywe sklepy w sieci do pozbawienia internautów pieniędzy – ostrzega NASK.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bezpieczne zakupy online
(Działający w NASK) zespół CERT Polska przypomina w spocie o trzech zasadach bezpiecznych zakupów przez internet:
- upewnij się, że na stronie jest numer telefonu do sklepu,
- sprawdź, czy sklep oferuje popularne metody płatności,
- poczytaj opinie na temat sklepu – skrajne mogą świadczyć o oszustwie.
Tymczasem z raportu "Polaków portret własny. Bezpieczni na e-zakupach 2022" wynika, że dostępność znanych operatorów płatności sprawdza tylko co trzeci klient, a komentarze na temat sklepu internetowego czyta dwóch na trzech. Dalej: regulamin czyta zaledwie 25 proc. klientów, a zgody marketingowe – mniej niż 20 proc.
Coraz popularniejsza metoda oszustów
O tym, że problem jest poważny, świadczą liczby. W 2022 roku zespół CERT Polska odnotował o 34 proc. więcej tego typu zagrożeń niż rok wcześniej.
– Przeciwdziałanie oszustwom związanym z zakupami online musi przebiegać równolegle z edukowaniem polskich internautów. O tym, jak niezbędne i pilne jest uświadamianie konsumentom zagrożeń związanych z dokonywaniem zakupów w sieci, świadczyć też mogą statystyki naszego zespołu pokazujące stały i znaczący wzrost liczby fałszywych sklepów – podkreśla Iwona Prószyńska z CERT Polska w NASK.
Wojciech Kulik, dziennikarz dobreprogramy.pl