Uwaga na telefon o kredycie - to może być "robocall"

Telefon, rozmowa telefoniczna
Telefon, rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Unsplash.com
Oskar Ziomek

08.07.2024 14:32

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Trwa fala telefonów z nieznanych numerów od "zautomatyzowanych" konsultantów, którzy deklarują konieczność podjęcia kroków w związku z rzekomo zaciąganym kredytem. W weekend kolejna osoba z naszej redakcji doświadczyła takiego połączenia. Rozmowa realizowana jest z automatem.

Oszuści sięgają po nowe metody działań, czego przykłady możemy obserwować zwłaszcza od kilku dni. Kolejna osoba w naszej redakcji odebrała telefon z nieznanego numeru, co poskutkowało rozpoczęciem rozmowy o rzekomo zaciąganym kredycie w obcej walucie. Odpowiadanie na pytania "nie po pomyśli" dzwoniącego szybko skutkuje zakończeniem rozmowy, która najpewniej jest wstępem do jakiejś formy oszustwa.

W tym przypadku rozmówca jest automatem (być może sterowanym w tle przez człowieka) - analogicznie jak w przypadku popularnego już w 2021 roku schematu połączeń z ofertami montażu fotowoltaiki z fikcyjną Klarą Sobieraj na czele - tak zwanych robocalls. Nagrane wcześniej frazy są beznamiętnie odtwarzane w kółko, by wymusić od rozmówcy pewne odpowiedzi. Kwestią do końca nieodgadnioną jest, czy w tle pracuje człowiek, który wybiera frazy do odtworzenia, czy robi to w pełni komputer.

Niezależnie od tematu tego typu rozmowy, warto być bardzo czujnym, uważać na swoje odpowiedzi (w skrajnych przypadkach może to poskutkować problemami) oraz docelowo zakończyć połączenie i ewentualnie dalej zgłębiać temat na własną rękę po samodzielnym połączeniu z infolinią w banku. Taką procedurę proponuje samo CBZC, mówiąc o tak zwanej zasadzie 30 sekund.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trzeba pamiętać, że połączenia z nieznanych numerów to tylko jedno z zagrożeń. W podobny sposób realizowane są oszustwa zaczynające się od spoofingu telefonicznego, kiedy odbiorca jest przekonany, że kontaktuje się z nim autentyczny numer z wybranego banku. Na ekranie telefonu pojawia się prawdziwy numer infolinii lub nawet nazwa banku, jeśli numer został wcześniej zapisany wśród kontaktów. Jest to jednak podstęp.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (8)
Zobacz także