Ten kod może cię uratować. Powinien go znać każdy posiadacz smartfonu
Smartfony są częstym celem różnego rodzaju ataków. Wiele z nich jest ukierunkowanych na przejęcie wrażliwych danych, co może uwzględniać podsłuchiwanie i przekierowywanie naszych połączeń. Istnieje jednak sposób, który pozwala sprawdzić, czy nasz telefon na pewno jest bezpieczny.
03.10.2021 | aktual.: 17.01.2024 19:27
Gazeta.pl opisuje prosty sposób na sprawdzenie, czy nasz telefon nie jest podsłuchiwany. O metodzie przypomniał dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema i prorektor Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie w programie na żywo serwisu "Studio Biznes" w środę, 29 września. Fragmentu programu można posłuchać tutaj.
Jak sprawdzić, czy telefon jest podsłuchiwany?
Kawecki odniósł się do sytuacji, gdy połączenia przychodzące na nasz numer są przekierowywane na inny telefon. Jest to jeden ze sposobów gromadzenia informacji o konkretnej osobie. To, czy faktycznie tak jest, można sprawdzić, wpisując kod "*#21#". Po jego aktywacji dostaniemy informacje na temat potencjalnego przekierowywania połączeń, SMS-ów, danych itp. Jeśli wszystko jest w porządku, komunikat powinien brzmieć "nieprzekierowane", tak jak na zdjęciu zamieszczonym poniżej. W innym przypadku wyświetli się numer telefonu, na który przekazywane są połączenia. Warto podkreślić, że komenda działa w przypadku telefonów z systemem Android.
Metoda może okazać się niezwykle przydatna w obliczu rosnącej ilości oszustw na tzw. zdalny pulpit. W tym wariancie przestępcy zachęcają swoje potencjalne ofiary do instalacji złośliwego oprogramowania, np. podszywając się pod pracownika banku. Wielokrotnie informowaliśmy o tego typu zdarzeniach.
Ofiara najpierw otrzymuje telefon od rzekomego konsultanta, który przekazuje, że na jej konto bankowe ktoś próbował się włamać, a jeśli nie podejmie natychmiastowych działań, może stracić oszczędności życia. Konsultant proponuje pomoc, w tym instalację specjalnego oprogramowania. Oszuści tylko na to czekają. Jego ściągnięcie daje im dostęp do danych zgromadzonych na komputerze lub smartfonie – listy kontaktów, notatek, danych logowania do bankowości internetowej i mediów społecznościowych, a także możliwość przekierowywania połączeń.