Synfig Studio to otwarty program do tworzenia animacji 2D z użyciem kształtów wektorowych i bitmap.
Synfig pozwala pracować na warstwach różnego typu i wykorzystywać je to tworzenia geometrii, gradientów, filtrów, zniekształceń, przekształceń, a nawet fraktali. Animacje można tworzyć dzięki systemowi tak zwanych kości, który pozwala przypisać „szkielet” postaci do grafik, zarówno wektorowych, jak i bitmapowych. Warstwy szkieletowych deformacji umożliwiają zaawansowane zniekształcanie bitmap, co daje płynne i naturalne efekty przy niewielkim nakładzie pracy.
Synfig ma także rozbudowaną obsługę dźwięku. W programie można synchronizować ścieżkę dźwiękową z animacją dzięki osobnej warstwie. Niedawno program dorobił się także synchronizacji mowy z ruchami ust animowanych postaci.
Synfig nie jest programem łatwym w obsłudze i odstaje pod tym względem od komercyjnych konkurentów. Na plus należy jednak zaliczyć jego ogromną elastyczność i możliwość sterowania każdym aspektem animacji. Początkującym polecam lekturę kursu obsługi Synfiga, który wyjaśnia podstawowe pojęcia, uczy korzystać z kości, animować twarze, eksportować prace i korzystać z pomocnych narzędzi, jak klatki kluczowe i onion skining.