Santander Bank Polska wydał komunikat. Podano zasady
Santander Bank Polska ostrzega klientów przed próbami wyłudzenia ich danych pod pretekstem "aktualizacji informacji" na stronie banku. To jeden ze schematów, który regularnie wykorzystują oszuści. W ten sposób próbują zdobyć login i hasło do bankowości, a docelowo ukraść pieniądze z konta.
09.09.2024 12:26
Santander Bank Polska ostrzega klientów, by z rozwagą podchodzili do wszystkich otrzymywanych wiadomości e-mail i SMS-ów, jeśli zawierają linki i wzywają do rzekomo koniecznej aktualizacji danych w banku. To znany schemat wyłudzenia, które prowadzi do nieświadomego udostępnienia swojego konta bankowego atakującym. Wyprowadzenie z niego środków to na ostatnim etapie tylko formalność.
Santander Bank Polska apeluje w efekcie, by stosować się do trzech głównych zasad bezpieczeństwa, aby uniknąć tego rodzaju nieprzyjemności:
- pamiętać, że bank w żadnych okolicznościach nie wyśle do klienta wiadomości z linkami (ani tym bardziej nie będzie sugerować, że koniecznie jest niezwłoczne skorzystanie z nich, by zaktualizować dane),
- sprawdzać poprawność otrzymywanych wiadomości - błędy na poziomie językowym bardzo często zdradzają, że treść została przygotowana przez oszustów, którzy nierzadko celowo popełniają błędy, by ominąć automatyczne zabezpieczenia w skrzynkach e-mail,
- w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, dzwonić na infolinię banku, aby upewnić się czy otrzymana wiadomość może być autentyczna.
Od siebie pragniemy dodać, że jeśli link został już kliknięty, samo odwiedzenie fałszywej strony (nie zawsze, choć co do zasady) nie powoduje jeszcze problemu. Oszustom chodzi najczęściej o wyłudzenie danych logowania klienta, więc póki nie wpisze ich do formularza, pozostają bezpieczne. Przypominamy, że fałszywą stronę logowania do banku można zwykle poznać już po jej adresie URL - oszuści rzadko kiedy wysilają się, by zarejestrować domenę podobnie brzmiącą do autentycznej.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl