Santander Bank Polska wydał komunikat. Dotyczy każdego
Santander Bank Polska ostrzega przed fałszywymi SMS-ami z wezwaniem do "uzupełnienia danych". Oszuści wykorzystują popularny co najmniej od miesiąca pretekst rzekomo wygasającej aplikacji bankowej, do działania której ma być potrzebne uzupełnienie poufnych danych. To próba ich wyłudzenia.
13.10.2024 | aktual.: 13.10.2024 11:52
Santander Bank Polska ostrzega na Facebooku o fałszywych SMS-ach, które w praktyce może dostać każdy. Oszuści podszywają się pod bankowców i straszą "wygaśnięciem aplikacji" i rzekomą możliwością odblokowania konta pod podanym linkiem. Tutaj chodzi o podszywanie się pod Santander Bank Polska, ale wiemy z wcześniejszych doniesień innych ekspertów bezpieczeństwa, że oszuści preparują podobne SMS-y w kontekście różnych banków. W praktyce musi więc uważać każdy kto korzysta z aplikacji bankowej.
Jeśli odbiorca wiadomości SMS uwierzy, że komunikat jest autentyczny, kliknie link i trafi na fałszywą stronę, gdzie zostaną od niego wyłudzone dane logowania do bankowości elektronicznej, co grozi przejęciem konta przez oszustów i otwartą drogą do wyprowadzenia z niego środków. Ofiara będzie natomiast przekonana, że podaje login, hasło i jednorazowy kod logowania, aby "odblokować aplikację". Nic bardziej mylnego. Program bankowy nie jest blokowany bez powodu i nie wymaga aktualizacji danych, a komunikacja tego rodzaju przez SMS-y jest po prostu fałszywa.
Santander Bank Polska podkreśla, że nigdy nie wysyła do klientów wiadomości SMS z linkami, z kolei jeśli w wiadomości pojawia się prośba o weryfikację czy aktualizację danych - warto skonsultować ją we własnym zakresie, konsultując się z infolinią. Należy również uważać na potencjalnie niebezpieczne załączniki w przypadki poczty e-mail oraz nie skanować kodów QR odnalezionych w niespodziewanych miejscach - w praktyce działają tak samo jak skrócone linki, prowadząc do nieznanych stron.
Zobacz także
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl