Rynek smartfonów maleje, ale coraz chętniej wybieramy flagowce. Apple wciąż liderem hi‑endu
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Firma analityczna Counterpoint Research przygotowała ciekawy raport dotyczący rynku smartfonów klasy wyższej w III kw. 2018 r. Według sprawozdania, liczba sprzedanych smartfonów spadła o 5 proc. rok do roku, ale segment premium, przez co należy rozumieć urządzenia kosztujące powyżej 400 dol., zaliczył jednocześnie 19-proc. wzrost.
Apple wciąż niekwestionowanym liderem
Analitycy uważają, że wyraźny wzrost popularności smartfonów z wyższej półki to wypadkowa kilku czynników: wciąż nieźle sprzedających się iPhone'ów, również starszych generacji, a także wprowadzenia zupełnie nowych flagowców przez producentów z Chin, takich jak Oppo oraz Vivo. Przy czym Apple w dalszym ciągu pozostaje niekwestionowanym liderem top-endu. W segmencie urządzeń kosztujących powyżej 800 dol. ma 79 proc. udziału, a konkurencja nie jest nawet notowana, w segmencie 600 - 800 dol. zaś – 61 proc. do 21 proc. Samsunga.
Dopiero kiedy przedział cenowy spada do 400 - 600 dol., na czoło stawki z wynikiem 25 proc. wysuwa się Samsung, choć Apple plasuje się tylko o jedną pozycję niżej, 21 proc. Na dalszych lokatach, odpowiednio: Huawei – 17 proc., Vivo – 10 proc., Oppo – 7 proc. i Xiaomi – 6 proc.
Jeśliby jednak potraktować wszystkie urządzenia w cenie powyżej 400 dol. jako jedną grupę, to Apple ponownie wraca na fotel lidera: Apple – 47 proc., Samsung – 22 proc., Huawei – 12 proc., Vivo – 5 proc., Oppo – 5 proc., Xiaomi – 3 proc. Czyli summa summarum to właśnie firma z Cupertino sprzedaje najwięcej smartfonów klasy wyższej. (I tak wiem, że innych nie ma w ofercie).
Mimo wszystko, duopol dobiega końca
Niemniej jest coś jeszcze, a mianowicie powoli wykruszający się duopol Apple i Samsunga. Jak zauważono, po raz pierwszy w tego typu badaniu Huawei osiągnął dwucyfrowy udział, w ogólnym rozrachunku, który na dodatek – według analityków – stale wzrasta.
Prowadzi to do wniosku, że skończyły się czasy, w których wybierając flagowca, ludzie ograniczali się do zestawienia iPhone'a z którymś z reprezentantów linii Galaxy S lub Galaxy Note. Wreszcie znaczącą rolę w segmencie premium zaczęli odgrywać producenci chińscy, z takimi modelami jak Huawei serii P20, Oppo R17 i Find X czy Vivo X23 oraz Nex.