Podszywają się pod x‑kom. Kolejny sklep na celowniku oszustów
Mamy do czynienia z nową plagą w polskim internecie. Cyberprzestępcy wzięli sobie za cel sklepy z elektroniką. Na Facebooku pojawił się fanpage, gdzie ktoś podszywa się pod firmę x-kom. To kolejny taki przypadek w ostatnich dniach.
02.02.2024 12:18
Uważajcie na reklamy w mediach społecznościowych. W ostatnim czasie polskiego Facebooka zatruły próby phishingu, w których oszuści podszywają się pod sklepy internetowe. Oskar Ziomek informował o fanpage'u, w którym oszuści podszywali się pod firmę Komputronik. Podobna sytuacja spotkała firmę x-kom, która również trafiła na celownik oszustów.
Na Facebooku funkcjonuje strona, która do złudzenia przypomina prawdziwą stronę popularnego sklepu. Wykorzystuje bowiem bardzo podobne grafiki oraz zbliżoną nazwę – jedyna różnica polega na tym, że litera "X" w nazwie fałszywego fanpage'a jest duża, a nie mała jak w pisowni oryginalnej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Fałszywa strona x-komu. Nie rób tam zakupów
Na fałszywej stronie znajduje się tylko kilka postów, które dodawano od 31 stycznia. Wszystkie, za wyjątkiem pierwszego zdjęcia w historii strony, nawiązują bezpośrednio do działalności sklepu – dotyczą bowiem gadżetów technologicznych. Najstarsze zdjęcie to z kolei wygenerowana przez sztuczną inteligencję grafika dwóch kotków. Najwidoczniej ktoś lubi urocze grafiki.
Oszuści szczególnie mocno promują jeden wpis, który dotyczy rzekomej promocji na głośnik marki Marshall. Ma on być dostępny za 9 złotych, podczas gdy cena oryginalnego urządzenia, które widoczne jest na zdjęciu, wynosi nawet ponad 1 tys. zł.
We wspomnianym poście znajduje się odnośnik w postaci skróconego linku, który prowadzi do podejrzanej strony z recenzją innego głośnika. Natomiast w komentarzach do wpisu nie brakuje postów dodawanych z fałszywych kont, które zachwalają promocję i dzielą się zdjęciami kupionych głośników. Unikajcie klikania w tego rodzaju odnośniki dla własnego bezpieczeństwa. Sprawdzajcie dokładnie, czy autorem promowanego w mediach społecznościowych wpisu jest faktycznie ta instytucja, o której myślicie, czy jest to dobrze przygotowany phishing.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl