Płacisz smartfonem? Liczba ataków rośnie w zatrważającym tempie

Smartfon jako środek płatniczy staje się celem hakerów
Smartfon jako środek płatniczy staje się celem hakerów
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Konrad Siwik

08.02.2023 16:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Blisko 75 proc. Polaków płaci za pomocą smartfonu za zakupy. Tymczasem analitycy cyberbezpieczeństwa Proofpoint ostrzegają przed 500-proc. wzrostem liczby cyberataków mobilnych, w których hakerzy starają się ukraść hasła, dane bankowe, a nawet przejąć pełną kontrolę nad smartfonami.

Liczba ataków na smartfony wzrosła od początku 2022 r. nawet o kilkaset procent – ostrzegają eksperci firmy Check Point Software. Tymczasem blisko 80 proc. Polaków korzysta z tego urządzenia na co dzień (CBOS), połowa użytkowników spędza przed ekranem po kilka godzin dziennie a blisko 75 proc. Polaków płaci za jego pomocą za zakupy (VISA).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polacy nie zabezpieczają smartofnów

Smartfon coraz częściej zastępuję nasz portfel – obecnie już 20 proc. Polaków używa smartfonu, płacąc za zakupy stacjonarne, a 71 proc. za zakupy dokonywane online. Jednocześnie większość Polaków (ponad 70 proc.) nie zabezpiecza swoich smartfonów. I to pomimo faktu, że połowa z nas doświadczyła ataku hakerskiego,a co piąty użytkownik kradzieży danych – wskazują eksperci firmy Check Point Research.

Okazuje się, że 39 proc. użytkowników smartfonów w Polsce nie zmienia regularnie hasła do bankowości internetowej, a 36 proc. do bankowości mobilnej. Aż 67 proc. badanych przyznało, że stosuje te same hasła w różnych miejscach.

Smartfony na celowniku przestepców

Cyberprzestępcy w związku z popularnością smartfonów intensyfikują próby dostarczania użytkownikom złośliwych wiadomości tekstowych SMS i aplikacji w celu kradzieży poufnych informacji, w tym haseł i danych bankowych – wynika z danych firmy Check Point Research. Z kolei analizy przeprowadzone przez Proofpoint wskazują, że od 2022 r. liczba cyberataków mobilnych wzrosła aż o 500 proc.

Raport firmy Check Point wskazuje, że hakerzy używają różnych sztuczek, aby zdobyć poufne informacje z naszych smartfonów. – Coraz częściej phishing obejmuje ataki SMS-owe na telefony komórkowe lub fałszywe wiadomości w mediach społecznościowych i platformach gier, aby zmylić czujność ofiar. Kampanie mobilnego phishingu stają się coraz trudniejsze do wykrycia i możemy spodziewać się bardziej zaawansowanej inżynierii społecznej w kanałach innych niż wiadomości SMS i e-mail – mówi Wojciech Głażewski, dyrektor generalny firmy Check Point Software w Polsce.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Brak danych.
Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (63)