PKO Bank Polski podał zasady. Na tapecie Blik

PKO BP podał trzy zasady bezpieczeństwa
PKO BP podał trzy zasady bezpieczeństwa
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Oskar Ziomek

07.10.2024 08:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

PKO BP opublikował komunikat bezpieczeństwa na Facebooku, gdzie przestrzega użytkowników przed włamaniami na cudze konta. Osoby, które mają niedostateczne zabezpieczenia, mogą paść ofiarą ataku, a inni z tego powodu - stracić pieniądze przez Blika.

PKO Bank Polski przypomina użytkownikom Facebooka o wciąż popularnym schemacie oszustwa "na Blika". Atakujący włamuje się na cudze konto w mediach społecznościowych, a następnie podszywa się pod użytkownika i w jego imieniu prosi znajomych o szybki przelew Blikiem - na przykład pod pretekstem trudności wykonania zwykłego przelewu lub niedostatecznej ilości pieniędzy w sklepie przy kasie.

Niepodejrzewający oszustwa inny użytkownik często jest skłonny uwierzyć w tak przedstawioną sprawę i machinalnie pomóc "znajomemu". Po drugiej stronie nie ma jednak osoby, którą widać na zdjęciu. Jako, że jej konto zostało wcześniej przejęte przez niedostateczne zabezpieczenia, przelew przez Blika trafi po prostu na konto atakującego. Odzyskanie pieniędzy może być nie tyle niemożliwe na drodze prawnej, co przynajmniej kłopotliwe.

PKO BP przypomina więc, by być czujnym za każdym razem, gdy ktoś prosi o pieniądze przez komunikator. Chociaż autentycznych próśb tego rodzaju nie można wykluczyć, najlepiej zweryfikować znajomego choćby telefonicznie. Problemowi można jednak zapobiegać, odpowiednio dbając o zabezpieczenia swojego konta na Facebooku (naturalnie inne media społecznościowe również mogą być w użyciu, ale w praktyce oszustwo "na Blika" kojarzone jest głównie z Messengerem ze względu na popularność).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

PKO Bank Polski podał przy okazji trzy zasady bezpieczeństwa, o których warto pamiętać, by nie wpaść w pułapkę. Najważniejsze jest, aby:

  • stosować hasła trudne do odgadnięcia i inne w różnych serwisach. Bank zaleca używać jednocześnie małych i wielkich liter, cyfr, znaków specjalnych oraz unikać prostych wyrazów i sekwencji,
  • wszędzie gdzie to możliwe włączyć uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Jak to zrobić w przypadku Facebooka dowiecie się z naszego poradnika,
  • co do zasady nie podawać nikomu kodów Blik w wiadomościach.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
bezpieczeństwointernetpko bp