Penumbra1.1
Zanim Frictional Games zasłynęło z komercyjnych horrorów komputerowych, swoją przygodę na rynku zespół rozpoczął bezpłatną grą Penumbra, którą potem zamieniono w całą serię produkcji grozy. Pośród innych podobnych projektów, ten wyróżnia się przede wszystkim realistyczną fizyką świata, co wykorzystane zostało w niejednej zmyślnej zagadce. W mroku też zawsze coś się czai, więc trzeba się mieć na baczności.
Bohater gry otrzymuje po śmierci matki dziwny pakunek od ojca, którego nigdy na oczy nie widział. W nim znajduje klucz do skrytki bankowej, a w niej przedziwne zapiski o tajnej bazie na Grenlandii. Nie zastanawiając się długo, wyrusza do skutej lodem krainy. Tam niemal ginie w zamieci śnieżnej, ale nagle napotyka tajemniczy właz. Szczęście w nieszczęściu, odnajduje to, czego szukał. Musi dowiedzieć się więcej o tym miejscu...
Mamy do czynienia z przygodówką 3D, co oznacza potrzebę biegania po różnych pomieszczeniach i szukania przedmiotów potrzebnych do przejścia dalej. Ze światem można wchodzić w zaawansowane interakcje. Szafki otworzymy po prostu ciągnąc za rączkę, to samo z drzwiami, jeśli nie są zakodowane. Przestawimy skrzynki i beczki, a kanistra z benzyną do generatora prądu sięgniemy przewracając szafkę. Szybko okazuje się, że baza jest opuszczona nie przez przypadek. Coś tutaj grasuje na ludzi.