Paradoks reklamy kierowanej. Użytkownika śledzą, a wydawca ponoć zyskuje niewiele

Ciasteczka, wszędzie ciasteczka. I co? I ponoć nic
Ciasteczka, wszędzie ciasteczka. I co? I ponoć nic
Piotr Urbaniak

02.06.2019 06:30, aktual.: 05.06.2019 13:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ile dodatkowo zarobić może wydawca, który zdecyduje się na zastosowanie reklamy kierowanej, zamiast wyświetlanej statycznie? Bardzo niewiele. Tak przynajmniej wynika z najnowszych badań amerykańskich naukowców. Telemetrię w reklamie uznano za nieszczególnie skuteczną.

Wspomniana publikacja, zatytułowana "Śledzenie w sieci i przychody wydawców: analiza empiryczna", jest owocem współpracy trójki specjalistów. Są to: Veronica Marotta, adiunkt w dziedzinie nauk informacyjnych z Uniwersytetu w Minnesocie; Vibhanshu Abhishek, profesor systemów informatycznych z Uniwersytetu w Kalifornii; Alessandro Acquisti, profesor informatyki i polityki publicznej z Uniwersytetu w Pittsburghu.

Autorzy opracowania dowodzą, że różnica przychodów dla wydawcy pomiędzy reklamą kierowaną a klasyczną nie przekracza 4 proc. Biorąc poprawkę na koszty obsługi, w tym zapewnienie zgodności z RODO, ostatecznie nazywają reklamy kierowane "wielkim oszustwem".

A jak to wydedukowali? Ponoć przeanalizowali tygodniowe statystyki dużego wydawcy internetowego, który obsługuje dziesiątki witryn w różnych branżach, takich jak wiadomości, sport czy rozrywka. Nie chcą jednak zdradzić, o jakim wydawcy mowa. W porównaniach użyty został współczynnik CPC (cost-per-click), czyli suma jaką wydawca otrzymuje za pojedyncze kliknięcie w reklamę.

Jak ma kliknąć, to i tak kliknie

Dociekliwi słusznie zauważą, że ważniejszy od CPC jest przychód całkowity – bo w końcu wpływy do kasy wydawców to iloczyn CPC i liczby kliknięć. Niemniej według naukowców liczba przekierowań generowanych przez reklamy jest mniej więcej stała. Mówiąc obrazowo, jeśli internauta ma kliknąć w baner, rzekomo zrobi to bez względu na profilowanie zawartości.

To kontrowersyjny pogląd, który sprawdza się zapewne tylko w określonych scenariuszach. Z drugiej strony – reklama, nawet jeśli statyczna, zawsze powinna być mniej lub bardziej zgodna z tematyką serwisu, gdzie zostaje umieszczona. Czyli mieścić się w osi zainteresowań czytelnika.

– Pomimo twierdzeń o obopólnych korzyściach użycia telemetrii i kierowania behawioralnego dla wielu stron (kupców, wydawców, konsumentów, pośredników), istnieje zaskakujący niedostatek dowodów empirycznych od niezależnych podmiotów – podsumowuje jeden z badaczy, prof. Acquisti. – W rzeczywistości większość szacunków koncentruje się na reklamodawcach – dodaje uczony.

Ktoś jednak zarabia (i to sporo)

No właśnie, wniosek końcowy brzmi: dotychczasowy pogląd na reklamę kierowaną był błędny, gdyż tego rodzaju reklama jest droższa dla reklamodawcy. Tylko, jak ustalono, dodatkowe pieniądze trafiają do kasy operatorów, takich jak Google Ads, a nie wydawców treści. Tymczasem to wydawca, nie operator systemu reklamowego, odpowiada przed swoimi użytkownikami za pliki cookie i funkcje telemetryczne. Nadstawia więc karku za nieswoje profity i to ponoć spore.

Według reportażu "American Prospect" z maja 2019 r.. reklamodawcy płacą za materiały kierowane nawet 50-krotnie więcej. Choć nie podano źródła tych rewelacji. Można jednak z czystym sumieniem założyć, że każda firma, zapewniona o przedstawieniu jej materiałów promocyjnych wyłącznie osobom potencjalnie zainteresowanym tematem, będzie gotowa zapłacić ekstra. Prof. Acquisti jest bardziej ostrożny; mówi o co najmniej 60-proc. wzroście ceny.

Bądź co bądź, dopłata na pewno wynosi więcej niż 4 proc., jakie – zdaniem badaczy – otrzymuje z tytułu reklamy kierowanej wydawca. I to właśnie ma być nadrzędnym morałem płynącym z całego badania. Nie nabijać kabzy operatorom, a skupić się na prywatności własnych użytkowników. (Tak wiem, że na dobrychprogramach również są reklamy z systemu Google Ads).

Programy

Brak danych.
Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (31)