Odbierasz telefon? Nie używaj takich słów - możesz mieć problem
Odbieranie telefonu słowami "Tak, słucham?" może mieć przykre skutki. Nieuczciwi rozmówcy mogą nagrać taką wypowiedź, aby bezprawnie użyć jej w manipulacji i wykorzystać jako podstawę do realizacji umowy na odległość. Aby uniknąć problemu, łatwiej zmienić przyzwyczajenia i zacząć odbierać telefon innymi słowami.
02.04.2023 | aktual.: 05.08.2024 14:56
Na problem odbierania telefonu słowami "Tak, słucham?" zwrócił kiedyś uwagę jeden z naszych czytelników. Jak opisał, był w sytuacji, w której odebrał tak połączenie, a w słuchawce usłyszał jedynie odpowiedź: "dziękuje, w takim razie z mojej strony to już wszystko. Jutro wyślemy fakturę". Można więc wnioskować, że jego słowa zostały tak wplecione w spreparowaną rozmowę, by stanowić "podstawę" do realizacji jakiejś usługi.
Takie działanie jest oczywiście niezgodne z prawem i zakładamy, że w każdym przypadku zgłoszenie podobnej sytuacji poskutkuje przyznaniem racji ofierze, jednak nie zmienia to faktu, że można się w ten sposób narazić na dodatkowy stres, poświęcając czas na "odkręcanie" problemu, który zaistniał tylko przez chciwość oszusta. Łatwiej zmienić przyzwyczajenia i zacząć odbierać słowami "Halo?" lub "Słucham?" - nie dając w ten sposób szans oszustom na spreparowanie podobnej rozmowy.
Co do zasady można ograniczyć się do odbierania w ten sposób połączeń tylko z nieznanych numerów, ale z drugiej strony trzeba pamiętać o spoofingu telefonicznym, w wyniku którego dzwoniący znany numer wcale nie musi oznaczać tego rozmówcy, którego się spodziewamy. Niezależnie od przyzwyczajeń należy pamiętać, że oszustwa telefoniczne są dziś codziennością, więc warto z ostrożnością podchodzić do wszelkich rozmów z nieznajomymi.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl