Nvidia ulepsza technologię DLSS. Gracze będą zadowoleni
Nowy sterownik Game Ready od Nvidii przyniósł sporo zmian. Wsparcie dla technologii DLSS dostało 10 gier oraz sama technika doczekała się edycji 2.3, która jest na razie obsługiwana w 15 grach.
17.11.2021 16:43
Technologia Nvidia DLSS jest wykorzystywana w ponad 130 tytułach i polega ona w największym skrócie na wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji do rekonstrukcji obrazu z niższej rozdzielczości do wyższej. Efektem jest większa liczba kl./s przy jakości obrazu nie bardzo odbiegającej od natywnej.
Nvidia DLSS 2.3 - dokładniejszy obraz w ruchu
W DLSS 2.3 Nvidia zoptymalizowała wykorzystanie wektorów ruchu do poprawy szczegółowości przemieszczających się obiektów, rekonstrukcji cząsteczek, usuwania efektu smużenia i stabilności dynamicznej. Obraz w ruchu był po wyeliminowaniu poprzednich niedoróbek jedną z dalej pozostających większych wad w stosunku do natywne generowanego obrazu.
Wśród gier ze wsparciem techniki DLSS 2.3 znajdziemy:
- Baldur’s Gate III
- Bright Memory: Infinite
- Cyberpunk 2077
- Crysis 2 Remastered
- Crysis 3 Remastered
- Deathloop
- Doom Eternal
- Farming Simulator 22 (premiera gry zaplanowana jest na 22 listopada)
- Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive EditionGrand Theft Auto 3 Definitive Edition
- Grand Theft Auto Vice City Definitive Edition
- Grand Theft Auto San Andreas Definitive Edition
- Jurassic World Evolution 2
- Marvel’s Guardians of the Galaxy
- Rise of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider
- Sword & Fairy 7
Ulepszony NVIDIA Image Scaling — kontra dla AMD FSR
Zainteresowani zapewne wiedzą, że Nvidia oferuje w panelu sterowania skaler o nazwie NVIDIA Image Scaling, który podobnie jak FSR od AMD jest dużo prostszym rozwiązaniem pozwalającym na skalowanie obrazu z górę przy zastosowaniu filtrów wyostrzających. Jest to rozwiązanie gorsze od DLSS, ale nie wymagające rdzeni Tensor, dzięki czemu może działać na wszystkim.
Najnowszy sterownik przyniósł ulepszenia w algorytmie skalowania i wyostrzania, a także zintegrowano funkcję z aplikacją GeForce Experience. Nowy algorytm wykorzystuje sześciostopniowy filtr z czteroetapowym skalowaniem oraz adaptacyjne wyostrzenie. Funkcja oferuje też możliwość ustawienia wyostrzania dla poszczególnych tytułów, które można regulować za pomocą nakładki w uruchomionej grze.
NVIDIA udostępnia także algorytm NVIDIA Image Scaling w postaci pakietu SDK z licencją open source w serwisie GitHub, przez co może być wykorzystywany przez wszystkich deweloperów w swoich grach.
Nvidia ICAT — porównywarka zrzutów ekranu z filmów i gier
Nvidia zaprezentowała też ciekawostkę dla graczy, którzy chcą polować na różnice w grach np. pomiędzy rozdzielczością natywną, DLSS, czy FSR. Pozwoli na to narzedzie ICAT (Image Comparison & Analysis Tool), które pozwoli na porównanie do 4 zrzutów ekranu, wideo za pomocą suwaków, funkcji side-by-side. Narzędzie pozwoli też na powiększanie wybranych fragmentów obrazu.