Nowy Apple CarPlay trafi do aut w 2024 roku. Obsłuży wszystkie ekrany

Apple uaktualnił informacje o systemie CarPlay 2.0, który zapowiadany jest w praktyce od ponad roku. Krótki komunikat potwierdza, że system jest na ukończeniu, bowiem pierwsze samochody z CarPlay "nowej generacji" mają trafić na rynek już w 2024 roku.

Nowy system CarPlay, zrzut ekranu ze strony Apple
Nowy system CarPlay, zrzut ekranu ze strony Apple
Źródło zdjęć: © Apple
Oskar Ziomek

26.01.2024 | aktual.: 26.01.2024 21:01

Informacja o odświeżonym systemie Apple CarPlay (w praktyce funkcjonującym w publikacjach także jako CarPlay 2.0 lub CarPlay nowej generacji) pojawiła się w sieci już dawno, ale jak zwraca uwagę serwis autoevolution, teraz Apple odświeżył krótki opis na swojej stronie. Chociaż wcześniej sugerowano, że pierwsze samochody obsługujące nową wersję systemu dla kierowców zostaną zaprezentowane w 2023 roku, teraz mamy świeższy konkret - pierwsze modele z nowym CarPlay pojawią się na rynku w 2024 roku.

Przeprojektowany system Apple CarPlay to kluczowa zmiana w kontekście obsługi nowoczesnych samochodów naszpikowanych ekranami, nierzadko na całą szerokość kabiny. Nowy system zadomowi się na każdym wyświetlaczu i pozwoli również kontrolować część funkcji samochodu. Mowa między innymi o sterowaniu klimatyzacją i wyświetlaniu informacji bezpośrednio przed kierowcą. W konkurencyjnym Androidzie Auto na tę chwilę nie jest to możliwe, ale alternatywą jest Android Automotive - ten z kolei rozwijany jest jako niezależny system do instalacji w samochodach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak wcześniej wspominał między innymi serwis Medium, pierwszymi samochodami, do których trafi CarPlay 2.0 w 2024 roku, będą pojazdy marek Porsche i Aston Martin. Wiele innych zadeklarowało już również, że zadba o zgodność z nowym oprogramowaniem: zarówno luksusowe marki takie jak Mercedes, Jaguar czy Infinity, ale też popularne, w tym Renault, Honda, Nissan czy Ford.

Po stronie konkurencyjnego Androida Auto największe odświeżenie systemu tego typu miało miejsce rok temu, kiedy wdrożono dzielony interfejs Coolwalk. W praktyce dopiero od tego momentu system jest wygodny w obsłudze w samochodach z ekranami, które mają "nietypowe proporcje". Wcześniej sensowny układ wyświetlania mapy, odtwarzacza i innych danych oferowany był tylko w pojazdach o typowych ekranach 16:9 lub zbliżonych proporcjach.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)