Najwięcej osób płaci Blikiem, Polacy doceniają też cashback. Są nowe dane
Ponad 60 proc. Polaków za zakupy online płaci Blikiem. Nowe badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank pokazuje rosnące zaufanie do nowoczesnych form płatności.
Raport przygotowany przez Santander Consumer Bank pokazuje, że Blik stał się najczęściej wybieraną formą płatności w sieci - podaje PAP. Aż 66 proc. ankietowanych Polaków korzysta z tej metody przy zakupach online. Popularność ta jest szczególnie widoczna wśród młodych dorosłych w wieku 18-29 lat, wśród których 86 proc. deklaruje korzystanie z Blika. Jak informuje PAP, Blika posiada już ponad 17 mln użytkowników.
Karty płatnicze wcale nie są najchętniej wybierane
Drugą najpopularniejszą metodą są szybkie przelewy elektroniczne, wybierane przez 43 proc. respondentów. Z kolei karty płatnicze cieszą się mniejszą popularnością: 21 proc. respondentów używa kart debetowych, a 16 proc. kredytowych. Istotnym trendem jest wyraźna różnica w korzystaniu z kart debetowych pomiędzy płciami – 28 proc. mężczyzn w porównaniu do 15 proc. kobiet.
Jak zauważa Patryk Perliński z Santander Consumer Banku, polscy konsumenci coraz częściej oczekują personalizacji na każdym etapie zakupów, również w kwestii płatności. 14 proc. użytkowników korzysta z e-portfeli takich jak Apple Pay czy Google Pay, podczas gdy 12 proc. wybiera płatności odroczone. Tradycyjne płatności przy odbiorze są wciąż lubiane przez 20 proc. Polaków, co bywa interpretowane jako forma zabezpieczenia przy pierwszych zakupach z danej strony.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rosnąca popularność cashbacku i kuponów
Badanie wykazało, że prawie połowa Polaków korzysta z cashbacku, a 22 proc. z nich robi to regularnie. Połowa respondentów nadal nie zna tej formy oszczędzania, co oznacza znaczący potencjał wzrostu dla tego rynku. Cashback i kupony rabatowe stają się kluczowymi elementami strategii marketingowych firm e-commerce. Ich popularność wzrasta, ponieważ pozwalają oszczędzać w obliczu rosnącej inflacji oraz angażują klientów i budują długotrwałe relacje z markami.
Mimo rosnącej popularności Blika, banki cały czas przypominają, by pamiętać o zagrożeniach związanych z oszustwami internetowymi. Próby wyłudzenia pieniędzy poprzez "oszustwa na Blika" są dość popularną metodą oszustów.
Badanie, na którym oparto raport, zostało przeprowadzone telefonicznie przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku w listopadzie 2024 r. W badaniu wzięło udział 1000 dorosłych Polaków aktywnie korzystających z zakupów online.