Jak nauczyć się Blendera? Te kanały pomogą ci załapać podstawy i trochę więcej
Chyba każdemu z nas zapadł w pamięć ten przeklęty okres pierwszego lockdownu w Polsce. Wielu z nas straciło swoją dotychczasową pracę, inni musieli dostosować się do nowej rzeczywistości. Byli też tacy, którzy postanowili poświęcić ten czas na naukę nowego rzemiosła. Rzemiosła, które w przyszłości wyznaczy nową ścieżkę zawodową.
14.08.2021 14:17
Nadwyrężone łańcuchy dostaw i ogólny chaos decyzyjny na świecie – nie ma lepszego momentu na to, by posłać pracownika na "postojowe". Oczywiście tylko po to, by wykorzystać zaległy urlop i zredukować liczbę etatów. Moja ówczesna branża (automotive) również miała słabszy moment. Przede mną stało więc wyzwanie: w jaki sposób mam zagospodarować nadmiar wolnego czasu? Z pomocą nadszedł mój serdeczny przyjaciel.
- Słuchaj, pokazałem mojemu młodemu tego Blendera. Wiesz, on ciągle siedzi przed tym komputerem, a tak to jakiś pożytek z tego będzie. Też mógłbyś się tym zainteresować, całkowicie darmowy program. Może Ci się spodoba.
W istocie spodobało mi się. Ten artykuł jest drogowskazem dla początkujących grafików. Od czego zacząć? Gdzie szukać informacji? Jakie kanały warto śledzić? I przede wszystkim – na czym się skupić? Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz tutaj, w jednym miejscu.
PODSTAWY
- Grafika Dla Zielonych https://www.youtube.com/user/grafikadlazielonych
- Blender Guru https://www.youtube.com/user/AndrewPPrice
- Grant Abbitt https://www.youtube.com/user/mediagabbitt
- PL Tutors https://www.youtube.com/channel/UC7iizcqdJQRCJGEPijzQUNA
Każdy, kto zaczynał, doskonale zna tych twórców. To właśnie oni przeprowadzają nowych użytkowników "za rączkę". Pokazują, jak działa interfejs i na czym właściwie polega grafika 3D.
Na wyżej wymienionych kanałach znajdziesz pomoce dydaktyczne, będące praktycznymi ćwiczeniami z zakresu: modelowania, teksturowania, tworzenia materiałów proceduralnych, rozkładania siatki UV, implementacji stworzonych modeli w silniku gry, tworzenia animacji, rzeźbienia, oświetlania sceny i wiele innych ciekawych zagadnień.
W przypadku PL Tutors i Grafika Dla Zielonych znajdziesz również poradniki z innych dziedzin, jak na przykład grafika 2D. Zachęcam do subskrybowania.
HARD SURFACE MODELING
- Gleb Alexandrov https://www.youtube.com/user/GlebAlexandrov
- Josh Gambrell https://www.youtube.com/channel/UCXfGjwohMgPm4Ng2e1FXySw
- Ponte Ryuurui https://www.youtube.com/channel/UCEOVGZ2rpLhR7gSPvaexxxQ
- Arrimus 3D https://www.youtube.com/channel/UCSLLdTBwLMfTKWS56tOiQpw
To metoda modelowania umożliwiająca tworzenie różnego rodzaju maszyn, obiektów statycznych, obiektów nieorganicznych. Jeśli kiedykolwiek marzyłeś/aś o stworzeniu własnej stacji kosmicznej, to ta specyficzna technika jest idealnym narzędziem, by zrealizować swoje marzenia.
Hard Surface rządzi się własnymi prawami, a większość twórców używa dedykowanych Addonów, które przyspieszają proces tworzenia. Zatem nie denerwuj się, gdy widzisz, że "ich Blender" wygląda nieco inaczej, niż twój. Część z tych Addonów jest płatna, część nie. Oczywiście nie są obowiązkowe – wszystko wykonasz bez nich, jednak zajmie to znacznie więcej czasu.
Wyżej wymienione kanały to olbrzymia skarbnica wiedzy z zakresu tworzenia prawidłowej topologii siatki, "czyszczenia" jej, optymalizacji modeli, projektowania maszyn i wyciskania siódmych potów z modyfikatora Bevel oraz operacji boolowskich (Boolean Modifier). By lepiej zrozumieć ten styl modelowania musisz znać te kanały i przygotować się na intensywną naukę. Aha, zapomniałbym! Ponte Ryuurui cieszy się ogromnym autorytetem w środowisku i jest bardzo charyzmatyczny, ale… musisz wiedzieć, że nie zawsze przebiera on w słowach.
SCULPTING
- YanSculpts https://www.youtube.com/channel/UCfjswDVU0XHyBN7UFG0Mi5Q
- HOKIROYA | Digital Art https://www.youtube.com/user/MrHokiroya
- BlankFaceStudio https://www.youtube.com/channel/UCgSh2qbXeIcvbtJMt9Gzzng
- Ryan King Art https://www.youtube.com/channel/UCIXjev1_mJ1plJhF9lGarQg
- DevilPeace Arts https://www.youtube.com/channel/UCcW5ZLBQwNKeR24VR1lfqAg
Rzeźbienie cyfrowe również rządzi się swoimi prawami i jest w pewnym sensie przeciwieństwem techniki Hard Surface, bowiem Sculpting najczęściej służy do tworzenia rzeczy organicznych (ludzi, zwierząt, potworów), więc znajomość anatomii jest niezwykle cenna. W przeciwieństwie do Hard Surface, Sculpting "nie lubi" Ngonów.
Pracujemy na Trisach i Quadach… na bardzo, bardzo wielu Trisach i Quadach, co potrafi mocno obciążyć nasz komputer. O ile naukę rzeźbienia cyfrowego można rozpocząć mając jedynie myszkę i klawiaturę, tak z czasem konieczny będzie zakup tableta graficznego. Z tą techniką ściśle powiązany jest proces Retopologii (Retopology), zwłaszcza jeśli chcemy, aby nasz High Poly Mesh został sukcesywnie zaimplementowany do silnika gry.
Poświęć chwilę i rzuć okiem na powyższe kanały. Pamiętaj, że cenne informacje o rzeźbieniu znajdziesz także na kanałach wymienionych w kategorii "Podstawowe" (z naciskiem na Grant Abbitt). Warto również oglądać nagrania w stylu Timelapse, by podłapać tajniki tego rzemiosła.
ADDONS
Blender jest w pełni darmowym programem i oferuje wiele dodatków, które nazywamy Addonami. To są swego rodzaju dodatki (niektóre płatne, niektóre darmowe) przyspieszające naszą pracę. Poniżej umieszczam listę darmowych Addonów, które ułatwią twoją pracę.
- Loop Tools Addon https://www.youtube.com/watch?v=W2MjvKy1yCo
- Bolt Factory https://www.youtube.com/watch?v=iKS3iWtkUnc
- ArchiMesh https://www.youtube.com/watch?v=XiDnW3AwISk
- ANT Landscape https://www.youtube.com/watch?v=y7bH2bXKyTk
- MTree https://www.youtube.com/watch?v=y5nEeGlmeNo
- Image as Plane https://www.youtube.com/watch?v=we70l7gRo0U
- Extra Objects https://www.youtube.com/watch?v=Zgx3rVo27gU
- Node Wrangler https://www.youtube.com/watch?v=EmXiyrsg82g
Przedstawione materiały dydaktyczne są w pełni wystarczające dla osób zarówno rozpoczynających swoją przygodę, jak i dla bardziej zaawansowanych grafików, którym doskwiera głód wiedzy. Każdemu proponuję spróbować swoich sił w tym rzemiośle. "Może Ci się spodoba!".