Internetowe Konto Pacjenta w aplikacji Ministerstwa Zdrowia. Sprawdziliśmy, czy działa
Przeboje z Internetowym Kontem Pacjenta towarzyszą nam do dłuższego czasu. System w przeglądarce "wykrzaczał" się niemal za każdym razem, gdy kolejne grupy obywateli otrzymywały możliwość zapisywania się na szczepienia przeciw COVID-19. Czy aplikacja mobilna mojeIKP to zmieni?
11.05.2021 10:15
Internetowe Konto Pacjenta to jedna z usług rządowych oferowanych obywatelom Polski. W ramach niej mamy dostęp do elektronicznych recept i skierowań. Mamy też informacje na temat nałożonej na nas kwarantanny. W dobie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 jest to przydatne narzędzie. Niestety problem polega na tym, że nie zawsze działa. Rozwiązaniem może być nowa aplikacja.
Minister Zdrowia Adam Niedzielski poinformował na Twitterze o wprowadzeniu do App Store aplikacji mojeIKP. Jest ona obecnie dostępna jedynie na smartfony z systemem iOS, lecz według polityka niebawem możemy spodziewać się wersji na Androida. Póki co działanie apki jest bardzo ograniczone – są w niej dostępne jedynie e-recepty oraz e-skierowania.
Po pobraniu aplikacji na iPhone’a należy się zalogować. W tym celu trzeba mieć wystawiony e-Dowód, założony Profil Zaufany lub konto bankowe w jednym ze wspieranych banków: BOŚ Bank, PKO BP, Bank Pekao, inteligo, Banki Spółdzielcze Grupa BPS.
Po uruchomieniu aplikacji i przeczytaniu wstępnych informacji, przechodzimy do ustawienia zabezpieczenia w postaci kodu PIN, w dalszym kroku trzeba się zalogować – ja wybrałem Profil Zaufany. Po wprowadzeniu danych logowania, należy potwierdzić próbę kodem SMS, który dostaniemy natychmiastowo. I właściwie to wszystko.
Naszym oczom ukaże się ekran aplikacji, na którym od razu zobaczymy dostępne recepty i skierowania. Pokrywa się to z tym, co widoczne jest w przeglądarkowej wersji IKP. Plus na tę chwilę to powiadomienia, które zostaną nam wysłane przez apkę, gdy pojawi się dla nas nowe skierowanie lub recepta. Zastępują one SMS-y, które otrzymywaliśmy wcześniej.
Po otwarciu wybranej recepty pojawi nam się powiększany kod QR, który możemy przedstawić farmaceucie w aptece, jeśli nie chcemy podawać na głos swojego PESEL-u. Istnieje tez możliwość udostępnienia recepty w formacie PDF, przejrzenie ulotki wypisanych leków i sprawdzenie szczegółów wykupionych leków. Nie brakuje informacji na temat tego, kto wystawił receptę, a w rogu jest kod recepty.
W przypadku skierowania na szczepienie przeciwko COVID-19, jeśli mamy wyznaczony termin, możemy go zmienić. Oprócz tego, podobnie jak w przypadku recepty, możemy udostępnić skierowanie w formacie PDF.
Wracając do tematu recept – ich widoczność jest dostępna w innej rządowej aplikacji – mObywatel. Internauci zwracają uwagę, że taniej i szybciej byłoby dodać nową opcję dotyczącą skierowań we wspomnianym programie, zamiast opracowywać coś nowego. Adam Niedzielski nie poinformował na temat kolejnych opcji nowej aplikacji.