Google ukrywa oceny aplikacji w sklepie Play: rozmiar ma większe znaczenie?
Wybierając aplikację z Google Play, użytkownicy smartfonów wdużym stopniu kierują się średnią ocen przyznanych przez innychużytkowników. W końcu jak inaczej wybrać wśród dziesiątekbudzików ten najlepszy, bez sprawdzania ich wszystkich? W ten sposóbocenione wysoko aplikacje zyskują popularności, pozostałe zaś,ocenione gorzej lub w ogóle nieocenione, pozostają zapomniane. Agdyby oceny aplikacji z wyników i rankingów sklepu po prostuzniknęły? Coś takiego testuje właśnie Google, które niektórymużytkownikom zaczęło wyświetlać w zamian… rozmiar aplikacji.
18.09.2017 12:07
Ta zmiana została dostrzeżona po raz pierwszy przez użytkownikówreddita – i najwyraźniej dotyczy przede wszystkim ludzi zIndii. Ten test A/B szybko zaczął być kwestionowany: w końcu dlazdecydowanej większości osób znaczenie powinna mieć przedewszystkim jakość aplikacji, a nie jej rozmiar.
W niektórych wypadkach takie postawienie sprawy może być jednakuzasadnione. Wszędzie tam, gdzie przeważają urządzenia zniewielką ilością pamięci, a połączenia internetowe sąlimitowane szybkością i dostępnym transferem (a tak jest wwiększości krajów Trzeciego Świata), te kilka megabajtów różnicymoże być czynnikiem decydującym o wyborze.
Informacje o rozmiarze aplikacji są jednak w zaprezentowanejobecnie w sklepie Play formie niedoskonałe. Na liście znajdziemytylko rozmiar pliku .apk, nie ilość miejsca zajętego po instalacjiw systemie plików. Dodatkowo pomijany jest rozmiar plików .obb(Opaque Binary Blob), powszechnie wykorzystywanych przez gry doprzechowywania grafiki, mediów czy innych zasobów dużychrozmiarów, wykraczających poza limit rozmiaru .apk w sklepie Play ipobieranych niezależnie przez samą aplikację.
Zaskakuje jednak w tej sytuacji, dlaczego Google nie chcejednocześnie pokazać w wynikach i rankinach zarówno ocenyaplikacji jak i jej rozmiaru – takie dane wyświetlane są dopierona stronie aplikacji. Może to być zwykły brak miejsca, ale możeteż być eksperyment, mający ustalić w jakim stopniu te wszystkieniezbyt uczciwe praktyki optymalizacji pozycji aplikacji w sklepiewpływają na wybory użytkowników.
Czy wybierając aplikację z mobilnego sklepu kierujecie się jejrankingami, czy też jest to dla Was kwestia bez znaczenia?Zapraszamy do głosowania.