Blender zerwał z przeszłością: Windowsem XP i starym Pythonem
21.03.2016 16:19
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zakończyły się prace nad wersją 2.77 Blendera – otwartego i darmowego programu do modelowania, renderowania, animacji i przygotowywania gier… a jeśli tak dalej pójdzie, to także do tworzenia animacji odręcznych. Zmian w tej wersji Blendera jest sporo, ale większość z nich to drobne poprawki.
Przy modelowaniu nie sposób zauważyć nowego narzędzia do wykonywania operacji Boole'owskich na modelach, dzięki czemu można szybciej przygotować bardziej skomplikowane kształty. Operacje zwykle wykonywane są w taki sposób, by oryginalne bryły zostały nienaruszone. Nowe narzędzie pozwala z kolei szybko wyciąć kształt zaznaczonych brył w obiektach niezaznaczonych w domyślnym trybie działania. Narzędzie może także sumować i wyciągać część wspólną brył.
Poprawione zostały narzędzia wykorzystywane przy malowaniu i rzeźbieniu. Poprawione zostały algorytmy normalizacji powierzchni i malowanie wag, z którego można korzystać z X Mirror i tworzyć bryły symetryczne. Dopracowane zostało także narzędzie do wyciągania „zakręconych węży” z obiektów. W tej wersji Blendera można je obracać w czasie pracy.
Ciekawe zmiany pojawiły się w rendererze Cycles. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na nowy algorytm do obliczania tego, jak światło rozchodzi się pod powierzchnią modeli (Sybsurface Scattering). Metoda Christensena-Burleya dużo lepiej zachowuje detale powierzchni, niż stosowane wcześniej metody Gaussa i sześcienna.
Wciąż poprawiany jest także ołówek, czyli narzędzie do odręcznego rysowania animacji. Na poniższym filmie pokazana została możliwość kształtowania kresek na różne sposoby. Ponadto można pracować tylko na jednej warstwie, kopiować i wklejać fragmenty, wykorzystywać przekształcenia i edytować linie odręczne w widoku trójwymiarowym. Narzędzie rozwija się bardzo dobrze i wygląda na to, że Blender niedługo będzie spełniał wymagania także animatorów lubiących rysować. W dokumentacji znajdziecie pełną listę nowości, zaimplementowane skróty klawiszowe i więcej przykładowych filmów.
[vimeo=http://vimeo.com/140485204]Ponadto modyfikator decimate może działać biorąc pod uwagę symetrię obiektu, a narzędzia zaznaczania mają większe możliwości. Rozmycie animacji w ruchu można generować na podstawie wybranej ramki referencyjnej, można także symulować pracę przysłony i samodzielnie zdefiniować krzywą otwarcia. Zwiększony został limit tekstur OpenCL, przy renderowaniu na karcie graficznej (CUDA) można pracować z teksturami trójwymiarowymi (dym, płomienie)
Interfejs użytkownika zyskał dwa nowe elementy – zupełnie przebudowane paski postępu dla operacji oraz zawijanie tekstu w polach podpowiedzi, znacznikach renderowania i polach pokazujące metadane. Można w ten sposób uzyskać więcej informacji. Podgląd modeli powinien być bardziej responsywny dzięki szybszemu antyaliasingowi przy renderowaniu z użyciem OpenGL-a.