App Store i Google Play na celowniku. Raport o problemach związanych z usuniętymi aplikacjami

Znikające aplikacje ze sklepu Google Play czy App Store nie są niczym nowym. Niektóre z nich, po czasie, okazują się być sprytnie ukrytymi trojanami. W wielu jednak przypadkach ich usunięcie związane jest z nieprawidłowościami dotyczącymi polityki prywatności.

App Store
App Store
Karolina Kowasz

20.09.2021 10:34

Zespół Pixalate zdecydował się na przeanalizowanie ponad 5 milionów aplikacji, które zostały usunięte z popularnych marketów programów w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2021 r. Dane pozyskane przez analityków wskazują, że wiele z nich miało problemy z polityką prywatności lub nadmiernymi uprawnieniami.

Głównym celem - dzieci

Raport Pixalate wskazuje, że aż 86 procent z usuniętych aplikacji było skierowanych do dzieci w wieku 12 lat oraz młodszych. Biorąc pod uwagę dalsze informacje wskazujące na brak polityki prywatności w przypadku aż jednej czwartej wskazanych programów, sytuacja nie napawa optymizmem. Dalsze informacje o potencjalnie niebezpiecznych dla użytkownika zezwoleniach aplikacji na dostęp (te miało aż 66 procent) skłaniają do przemyśleń na temat mało skutecznej kontroli, jaką przechodzą wszystkie dodawane do sklepów aplikacje.

Ciekawie wygląda sama lista problematycznych zezwoleń w usuniętych programach. Pixalate donosi, że aż 27 procent miało możliwość pozyskiwanie współrzędnych GPS, zaś 19 procent aplikacji mogło korzystać z aparatu bez wiedzy użytkownika.

Nieodinstalowane problemy

Najważniejszą kwestią, jaka powinna zainteresować użytkowników smartfonów, jest usunięcie problematycznych programów ze swojego sprzętu. Pixalate donosi, że wiele z aplikacji, które nie znajdują się już w sklepach Google Play czy App Store, nadal pozostaje zainstalowanych na urządzeniach klientów tych marketów. Mając to na uwadze, użytkownicy powinni regularnie sprawdzać czy ściągnięte ze sklepów oprogramowanie nie wymaga aktualizacji oraz czy nadal jest dostępne do pobrania.

W przypadku aplikacji usuniętych już ze sklepów, użytkownicy nie mają niestety szansy dowiedzenia się co było powodem takiego ruchu. Niemożliwe jest także uzyskanie informacji czy akcja została przeprowadzona przez twórcę programu czy też doszło do niej na skutek wykrycia nieprawidłowości przez platformę sprzedażową.

Być może Apple i Google powinny przemyśleć tę kwestię w przyszłości i przekazywać swoim użytkownikom jasną informację o powodach usunięcia danego programu ze swojego sklepu. Szczególnie w przypadku tych aplikacji, które nie informowały o posiadaniu dostępów do wybranych funkcji smartfonów, taka wiadomość wydaje się być szczególnie ważna dla klientów tych marketów.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)