Amazon udostępnia własny darmowy silnik gier, Lumberyard
09.02.2016 16:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W zeszłym roku informowaliśmy, że w problemach finansowych firmy Crytek pomocny okazał się Amazon, który podpisał wówczas umowę licencyjną o wartości nawet 70 mln dolarów. Mowa była o prawach do Crysisa, rzeczywistość okazała się jednak inna: Amazon zaprezentował właśnie oparty na dokonaniach Cryteka, własny silnik gier, Lumberyard.
Jest on całkowicie darmowy dostępny jest także kod źrodłowy. Amazon szuka sposobów na spieniężenie przedsięwzięcia w dodatkowych usługach oferowanych deweloperom. Chodzi przede wszystkim o infrastrukturę serwerową, jaką dysponuje korporacja, a która może być jak znalazł dla twórców gier z trybem rozgrywki wieloosobowej. To tylko jeden z przykładów, choć Amazon otwarcie stwierdza, że Lubmeryard jest mocno sprzężony z Amazon Web Services, stanowiąc de facto ich część.
Lumberyard pozwala na tworzenie gier zarówno na konsole Xbox One, PS4, jak i na pecety z Windowsem, Linuksem i OS X-em. Bazuje on w dużej mierze na zasłużonym CryEngine, jednak uzupełnia go o kilka funkcji, bez których dzisiejsza społeczność graczy nie może się obejść: w tej kwestii Amazon wymienia przede wszystkim integrację silnika z Twitchem, który mimo usilnych starań YouTube’a, pozostaje liderem w kwestii strumieniowania rozgrywki. Nic dziwnego, w sytuacji, gdy darmowy jest już silnik Unity i Unreal Engine, Lumberyard musi wyróżniać się także czymś innym od braku konieczności opłacania licencji.
Silnik ma zatem oferować możliwość społecznościowego dyskutowania o grze już na etapie jej tworzenia. Jeszcze ciekawiej prezentuje się możliwość integracji rozgrywki z twitchowym czatem: Amazon wymienia przykład, w którym wpisanie tam wiadomości #boom może poskutkować zrzuceniem bomby na strumieniującego. Możliwości integracji z Twitchem, choć z pozoru mogą się wydać błahe, mogą się okazać dla silnika Amazona kluczowe w zdobywaniu popularności.
Amazon twierdzi, że Lumberyard świetnie sprawdzi się zarówno w niezależnych grach, jak i dużych komercyjnych produkcjach. Wkrótce możliwości silnika mają zostać rozszerzone o tworzenie gier na niesprecyzowane dotąd urządzenia mobilne oraz gogle VR. Szczegółowe informacje na temat nowego silnika, jego kod źródłowy oraz możliwość pobrania dostępne są na oficjalnej stronie Lumberyarda.