Albo szybko, albo z WiFi – Intercity ma problemy z Internetem w Pendolino
18.03.2015 11:10, aktual.: 19.03.2015 10:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Podróż Pendolino czy „zwykłym ekspresem”? Wybierając ten pierwszy pociąg trzeba się przygotować na brak obiecywanego przez przewoźnika WiFi. Tymczasem dostęp do Internetu mają już pasażerowie 300 wagonów, kursujących w składach innych pociągów.
PKP Intercity zapowiadał, że w pierwszej połowie tego roku będzie można korzystać z WiFi na pokładzie nowiutkich pociągów. Instalacja niezbędnych urządzeń w składach jednak się opóźnia. Na wykonanie prac w jednym pociągu Pendolino potrzeba około dwóch tygodni, a jeszcze żaden z dwudziestu nie został wzięty na warsztat.
Powodem jest brak porozumienia między firmami T-Mobile i Alstom – producentem pociągów. Spierają się o to, kto infrastrukturę zamontuje, więc także kto na tym zarobi. Warto zaznaczyć, że producent życzy sobie, by montowanie każdej anteny (na jednym pociągu ma ich być pięć) i pociągnięcie każdego metra kabla było z nim uzgodnione. Firma złożyła nawet propozycję samodzielnego montażu infrastruktury. Przedstawiciele wszystkich zainteresowanych firm przyznają, że sprawa jest skomplikowana i informują jedynie, że trwają rozmowy.
Równolegle prowadzone są prace nad udostępnieniem pasażerom katalogu filmów, dostarczonego przez T-Mobile. Ta część projektu powinna ruszyć zgodnie z planem, czyli w połowie kwietnia. T-Mobile i jego podwykonawca zamontowali już WiFi we wszystkich wagonach pociągów EIC i wybranych pociągów międzynarodowych. Na ich korzyść działał pełny dostęp do dokumentacji technicznej wagonów.
Miejmy nadzieję, że z kolejną porcją zamówionych pociągów nie będzie takich problemów. PKP Intercity złożył zamówienie na 20 pociągów Dart (Dalekobieżny elektryczny zespół trakcyjny nowej generacji) w bydgoskiej Pesie. Składy będą sporo tańsze od Pendolino (50 milionów złotych zamiast 80), będą rozwijać prędkość powyżej 160 km/h i pojedziemy nimi między innymi z Jeleniej Góry do Wrocławia i dalej do Warszawy.
Pasażerom pozostaje korzystać z innych pociągów lub własnych łączy mobilnych. W tym drugim przypadku trzeba liczyć się z kiepskim zasięgiem (na przykład na trasie Katowice-Warszawa), oraz marną jakością usług, spowodowaną szybkim ruchem pociągu i jego trudną do spenetrowania konstrukcją. Oczywiście PKP Intercity to nie jedyny przewoźnik, który oferuje WiFi pasażerom i z pewnością nie jest najtańszym.