Lenovo Z50 — brak WiFi i szybkie rozwiązanie
08.12.2016 13:32
Kilka dni temu zostałem poproszony przez znajomego o pomoc - jak twierdził, jego laptop "zgubił" nagle możliwość dostępu do sieci po wifi. Jednego dnia komputer działał bezproblemowo ale drugiego nie było już połączenia z siecią bezprzewodową.
Laptopem okazał się Lenovo Z50 i pierwszy rzut oka na pasek szybkiego dostępu potwierdzał brak połączenia (Zdjęcie 1)
Pomyślałem sobie - skoro Lenovo to prosta sprawa, F5 lub FN+F5 i zapominamy o problemie. Niestety, nie tym razem. W tym modelu klawisz F5 powodował jedynie odświeżanie ekranu. Żaden inny skrót również nie włączał łączności bezprzewodowej.
Menadżer urządzeń również nie pomógł - karta Intel Dual Band Wireless AC3160 była włączona i korzystała z jak najbardziej aktualnych sterowników. System jednak nadal twierdził, że "Sprzętowa łączność radiowa jest wyłączona" - cóż więc do licha?
W panelu sterowania w aplecie "Centrum mobilności w systemie Windows" (Zdjęcie 2), jest zakładka "Sieć bezprzewodowa".
Teoretycznie można ją włączyć przyciskiem "Włącz połącz. bezprz." - piszę teoretycznie ponieważ owy przycisk pozostawał nieaktywny. W tym momencie pomyślałem nawet, że karta sieciowa może być fizycznie uszkodzona ale po uruchomieniu pierwszego lepszego LiveCD z Linuxem sieć śmigała aż miło. No cóż, trzeba szukać dalej...
W opcjach sieciowych Windows zauważyłem niewinny programik Intel ProSet/Wireless (Zdjęcie 3), który także pozwalał na włączenie/wyłączenie wifi ale również tylko teoretycznie. Wszystko wskazywało więc na to, że łączność radiowa jest wyłączona przy pomocy fizycznego przełącznika! Z50 jednak takiego NIE posiada!
Owa aplikacja przydała się jednak do szybkiego testu - w jej zasobach znalazłem bowiem narzędzie diagnostyki ręcznej (nazwa oryginalna), które oczywiście pozwala przetestować opcje sieci bezprzewodowej (Zdjęcie 4)
Jak widać, "test łączności radiowej" nie wypadł najlepiej - żeby nie powiedzieć w ogóle nie wypadł ;)
Zacząłem wertować zasoby Internetu w poszukiwaniu wskazówek i podobne problemy zdarzały się, owszem ale każdorazowo była to albo wina sterownika albo oprogramowania firm trzecich. Pchnęło mnie to w stronę szukania przyczyny problemu w oprogramowaniu.
Pierwsze co zrobiłem, to spojrzenie do "msconfig" - dwa wpisy naprowadziły mnie na pewien ślad - były to nieaktywne firmowe aplikacje Lenovo "Battery Managment Software" oraz "Energy Managment Software". Nazwy tych programów definiują ich przeznaczenie i niewiele mają wspólnego z łącznością bezprzewodową, pamiętałem jednak, że któryś z producentów laptopów (nie pamiętam czy Acer czy Asus) w podobnych aplikacjach "zaszywał" także możliwość włączenia/wyłączenia wifi.
Zaptaszkowałem więc obie "apki" i zrestartowałem system. Po ponownym uruchomieniu zyskałem dostęp do "Energy Managment" (Zdjęcie 5) i... to było to!
W tymże niewielkim programiku zaszyta była możliwość ręcznego "podniesienia" łączności bezprzewodowej. Tym razem diagnostyka Intel ProSet/Wireless była dla mnie łaskawsza (Zdjęcie 6):
Kłopot okazał się w sumie banalny a rozwiązanie jeszcze prostsze ale co się naszukałem "to moje" :) Skreśliłem te kilka słów aby być może oszczędzić komuś czasu.