PlanetSide 2, czyli strzelanka, MMO i strategia w jednym
18.07.2013 | aktual.: 18.07.2013 23:43
Witaj, drogi czytelniku :)
Dużo wody w Wiśle upłynęło od czasu, kiedy ostatnio coś wyskrobałem na moim skromnym blogu, jednak mam nadzieję, że bardzo z wprawy nie wyszedłem i mój tekst nie odstraszy Cię od opisywanego tytułu, a może nawet zachęci do jego przetestowania ;)
Ogólniki
PlanetSide 2 jest grą wydaną przez Sony Online Entertainment w listopadzie zeszłego roku na PC (w planach jest wersja na PS4), a jej dystrybucja jest oparta o zasady Free To Play. Można ją pobrać zarówno bezpośrednio ze strony producenta, jak i z platformy Steam. Produkcja jest utrzymana w klimacie futurystycznej wojny, w której 3 frakcje próbują przejąć kontrolę nad planetą Auraxis. Różnią się one między sobą używaną bronią i pojazdami.
Pierwszą z nich jest Terran Republic (TR), starające się utrzymać porządek poprzez dyktatorskie rządy. New Conglomerate (NC) z kolei jest bandą banitów, rewolucjonistów i piratów, chcących zaprowadzić swój własny ład, w którym każdy byłby równy pod względem uprawnień i stanu majątkowego. Ostatnią jest Vanu Sovereignty (Vanu), którego członkowie to w większości naukowcy, którzy uważają, że jedyną drogą dalszego rozwoju ludzkości jest badanie i adaptacja technologii wymarłej rasy obcych.
Przy tworzeniu gry postawiono na rozmach, który niejednego gracza Battlefielda przyprawiłby o zawrót głowy ;) Każdy serwer może pomieścić jednocześnie 6 tysięcy ludzi, a skromne potyczki potrafią się przerodzić w prawdziwie epickie bitwy, w których udział bierze kilkaset osób, wykorzystując piechotę, wozy transportowe, czołgi, czy lotnictwo, w celu przejęcia kontroli nad daną placówką (są one jednak rzadkością i dużo częściej ograniczają się one do 100, max 200 osób). Niestety nie wygląda to tak dobrze, jak na trailerze, jednak realna rozgrywka prawdopodobnie niewiele odbiega od twoich wyobrażeń ;] Grę fajnie przedstawia też poniższy filmik (muzyka to "Shaft Of Glory" autorstwa Director's Cuts):
Głównym celem gry jest zajęcie jak największej ilości terytoriów na wszystkich 3 kontynentach dla swojego imperium (gorącym Indarze z pustyniami i kanionami, lodowym Esamirze oraz górzystym Amerishu z bogatą florą i naprawdę ciemnymi nocami), dzięki czemu zyskujemy dostęp do większej ilości surowców, za które kupujemy pojazdy oraz wyposażenie jednorazowego użytku, takie jak granaty, pakiety medyczne, miny oraz C4.
Podczas naszej batalii natkniemy się na bazy najróżniejszych rozmiarów i funkcji, które są szczegółowo opisane poniżej. Aby zdobyć bazę, należy przejąć i utrzymać przez określony czas kontrolę nad "flagami" w niej się znajdującymi. Osoby z frakcji kontrolującej daną bazę mogą się w nieskończoność odradzać w specjalnym pomieszczeniu. Można też to robić na kilka innych sposobów, np. używając "Spawn Beacon'a" bądź pobliskiego wozu transportowego z zamontowanym odpowiednim urządzeniem. W większości baz występują też generatory uniemożliwiające przejazd pojazdami, bądź przejście piechotą, które możemy oczywiście niszczyć. W największych placówkach stoją też specjalne urządzenia- SCU (Spawn Control Unit), po których zniszczeniu uniemożliwiamy odradzanie się wrogowi na danym terytorium. Nie brakuje także najróżniejszych fortyfikacji oraz stacjonarnych dział mogących dewastować wrogie pojazdy bądź piechotę.
A tu trochę prawdziwej rozgrywki po tym marketingowym bełkocie ;)
Wymagania
Brzmi zachęcająco? Niestety w tym momencie jestem zmuszony ostudzić twój entuzjazm i podać Ci wymagania systemowe, które uniemożliwiają odpalenie gry na słabszych maszynach i przyprawiają o czkawkę te ze średniej półki. Jest to spowodowane nie tyle skopanym silnikiem (który swoje wady ma, ale do złych raczej bym go nie zaliczył), co właśnie największą zaletą produkcji, czyli rozmachem. Przez większość czasu to nie nasza karta graficzna, a procesor będzie nie wyrabiał przy ładowaniu olbrzymich map oraz niezliczonej ilości ludzi i pojazdów.
Absolutnym minimum, jakie jest od nas wymagane to 4GB ramu, procesor Intel Core 2 Duo bądź AMD Phenom II X2 (taktowanie przynajmniej na poziomie 3GHz mile widziane), karta graficzna z przynajmniej 256MB pamięci oraz 15GB wolnego miejsca na dysku. Zalecane jest jednak 8GB ramu (przy 4 nie ma znaczących problemów, jednak 8 byłoby w sam raz), Intel i5 lub AMD Phenom II X6 oraz karta z 1GB pamięci.
Osobiście posiadam Athlona X3 455 z odblokowanym rdzeniem (czyli w sumie 4) podkręconego do 3,45GHz, 8GB pamięci i kartę nVidia GeForce 430 (1GB), a gram na niskich detalach utrzymując 30‑40 FPSów przy akcjach do 40‑60 osób. Wartość ta potrafi spaść nawet do 15‑20, kiedy dojdzie do bitwy o wspomnianych wcześniej rozmiarach.
W tej kwestii zdecydowanie pomaga odpowiednio skonfigurowany Razor Game Booster, jednak jego domyśle ustawienia także dają zauważalny efekt. Mnie zaś zabiera także kilka klatek na sekundę odpalony TeamSpeak (gra zawiera także rozwinięty, wbudowany system komunikacji). Dobrze jest też defragmentować pliki gry co kilka update'ów.
Zanim zaczniesz rozgrywkę
- Gra waży 8,5GB, jednak jest ciągle rozwijana i należy się spodziewać hot-fixów co jakiś tydzień i większych patchy (nawet kilka GB) co parę miesięcy
- Na jednym koncie możemy mieć 4 postaci na różnych serwerach bądź w innych frakcjach. Ja swojego wyboru dokonałem po muzyce i nazwie serwera (TR, Cobalt), tobie też to polecam ;)
- Produkcja zdecydowanie nie należy do Pay To Win, a wszystkie rzeczy wpływające na mechanikę rozgrywki możemy kupić za walutę zarabianą podczas gry, jednak jej zdobywanie może być bardzo uciążliwe, zwłaszcza dla nowych graczy. Należy też zauważyć, że przedmioty kupione dla jednej postaci są dostępne dla drugiej tylko, jeśli kupimy je za prawdziwe pieniądze.
- Nie należy się też zbytnio stresować, ponieważ wraz z doświadczeniem coraz łatwiej zdobywać gotówkę, a każdy kupiony przedmiot zwiększa nasze szanse na polu bitwy. Podstawowy ekwipunek też nie należy do najgorszych i w dobrych rękach potrafi dorównać kupnemu.
- Szczegółowych informacji na temat broni bądź pojazdów radzę szukać w dość licznych filmikach na YouTubie. Można też wejść na specjalną mapę treningową, bądź wypożyczyć broń na półgodzinny test (ta opcja jest dostępna co 6 godzin)
A tu temat główny armii czerwonej:
To, co tygrysy lubią najbardziej
Przyszła pora, aby przybliżyć Ci aspekt, który czyni tą grę wyjątkową, czyli współpracę. Samotnie nikt wiele nie zdziała. Potrzeba zespołu, aby, wzajemnie się wspierając, osiągać wyznaczone cele i zmuszać przeciwnika do ucieczki w popłochu.
W PlanetSide 2 wyróżnić można 2 podstawowe grupy- squad, składający się z maksymalnie 12 osób przewodzonych przez 1 lidera, oraz pluton, będący 4 squadami. Jest też możliwość dołączenia bądź utworzenia outfitu, który jest po prostu klanem zrzeszającym osoby, którym się przyjemnie razem gra. Aby ułatwić zadanie dowódcom, mogą oni stawiać "Waypoint'y" wskazujące, gdzie należy się udać. Można też za trochę gotówki zarobionej w grze wykupić dostęp do 4 flar różnych kolorów, którymi można oznaczyć np. wrogi transportowiec.
Kolejnymi elementami, które można wykupić, jest dostęp do specjalnego kanału dowodzenia, pozwalającego wydawać rozkazy na danym terenie każdej przebywającej tam osobie, oraz komunikować się z innymi dowódcami. Można też oznaczać na mapie miejsca, które należy atakować bądź bronić markerami, które są widoczne także dla każdego.
Przeciętny dowódca nie wykupuje powyższych upgradeów, stawiając wyłącznie waypoint i ewentualnie komunikując następne cele z drużyną. Jednak jeżeli ktoś chce dowodzić plutonem naprawdę dobrze, musi z reguły spędzać większość czasu nie na rozgrywce, lecz na patrzeniu na mapę, analizowaniu sytuacji i wydawaniu rozkazów, konsultując je nie tylko z liderami squadów, ale także dowódcami innych plutonów. Osobiście miałem okazję tylko raz dowodzić tak dużą grupą ludzi i muszę przyznać, że jest to naprawdę ciężki kawałek chleba.
W tej grze zdecydowanie sprawdza się powiedzenie, że armia wilków dowodzona przez owcę przegrywa z armią owiec dowodzonych przez wilka. Najlepszym dowodem na to są alerty, będące z reguły 2‑godzinnymi, losowymi eventami, polegające na np. przejęciu jak największego terytorium na danym kontynencie, bądź zajęciu jak największej ilości baz danego typu, na koniec których zwycięska frakcja otrzymuje oczywiście nagrodę w postaci pieniędzy, premii do zdobywanego doświadczenia i innych bonusów.
Klasy postaci (link)
- Infiltrator - jest skrytobójcą korzystającym z potężnych snajperek bądź krótkodystansowych SMG, może też hackować terminale i wieżyczki przeciwnika, a także stać się niewidzialny na kilkanaście sekund
- Light Assault - wyposażony w plecak odrzutowy może się dostać niemal wszędzie, flankując przeciwnika, bądź zrzucając na niego C4 z powietrza ;)
- Engineer - umie naprawiać praktycznie wszystko, włącznie z pojazdami, poza tym ma dostęp do paczek z amunicją, które przywracają ją sojusznikom, a także jednej z dwóch mobilnych wieżyczek, dewastujących wrogie pojazdy bądź piechotę, można też go wyposażyć w miny przeciwpancerne, przeciwpiechotne lub C4
- Medic - jako jedyny może leczyć i podnosić sojuszników, jest też, razem z inżynierem, bardzo łatwą klasą na początek do gromadzenia pieniędzy
- Heavy Assault - jest ciężki do zabicia za sprawą posiadanej tarczy ochronnej (dostępne są 3 rodzaje) i potrafi zadać olbrzymie obrażenia dzięki swej potężnej broni, wliczając w to bazooki (także kierowane)
- MAX - jest chodzącym robotem, mającym zamontowaną broń na obydwu ramionach. Bardzo trudno go zniszczyć, zwłaszcza, jeżeli ma inżyniera za plecami, a jeśli się wyspecjalizuje (np. ma zamontowane dwa działa przeciwlotnicze), potrafi zadać olbrzymie obrażenia
Pojazdy
- Flash - 2-osobowy quad z możliwością zainstalowania broni na kierownicy (karabinu bądź granatnika)
- Lightning - lekki, szybki czołg jednoosobowy z możliwością zainstalowania broni skutecznej przeciw każdemu typowi przeciwnika
- Harasser - szybki i zwrotny, 3-osobowy pojazd transportowy z działkiem na dachu
- Sunderer - wóz transportowy mogący pomieścić maksymalnie 12 osób, posiada 2 niezależne działka i może być wyspecjalizowany w wielu zadaniach (głównie używany jako mobilny punkt spawn'u)
- Prowler /Vanguard /Magrider - ciężko opancerzony czołg 2-osobowy z potężnym działem głównym i dodatkowym karabinem dla pasażera
- Mosquito /Reaver /Scythe - szybki i zwrotny myśliwiec z prostym karabinem jako broń główna i możliwością zainstalowania rakiet powietrze-ziemia lub powietrze-powietrze
- Liberator - 3-osobowy, wytrzymały statek powietrzny służący do niszczenia celów naziemnych, jest wyposażony w karabin dla pilota, główne działo oraz dodatkową broń na ogonie
- Galaxy - powietrzny statek transportowy mieszczący 12 osób, jest ciężko opancerzony i posiada 5 niezależnych dział, używany jest do wykonywania zrzutów dużych grup żołnierzy w ciężko dostępne tereny
Na zakończenie
Kolejny tekst i kolejna kobyła, chyba nigdy się nie nauczę dobrze streszczać myśli ;) Mam nadzieję, że nie zanudziłem Cię na śmierć i w jasny dla Ciebie sposób przedstawiłem Ci główne aspekty rozgrywki w PlanetSide 2. Oczywiście nie przekazałem tutaj wszystkiego, ponieważ na to potrzebny byłby kilkukrotnie dłuższy tekst, którego nikomu nie chciało by się przeczytać ;p Nie pozostaje mi więc chyba nic innego, jak pożegnanie się z tobą w tym momencie i życzenie powodzenia na wirtualnych polach bitew (bądź nie, jeśli nie masz ochoty na grę, twój wybór ;)
Pozdrawiam i życzę miłego dnia/wieczoru/świąt, AdrianSasquatch
PS: A wgl to najlepiej olej powyższy tekst i kup Batmana w przecenie na Steamie ;)